(Opdateret) Antallet af startende og landende passagerfly i Islands Keflavik lufthavn nær Reykjavik er meget begrænset for tiden.
Island er hårdt ramt af Corona og kræver ikke kun to Corona tests af ankommende udlændinge. I de første fem dage i Island skal de også forblive på f.eks. hotellet og undgå kontakt med andre end dem, de rejser sammen med,
Af samme grund har Icelandair skåret ned til kun 11 destinationer at flyve til i denne vinter, hvor sæsonen blev indledt i den forløbne weekend. København er en af dem.
Langt mere optimistisk ser Icelandair på sommeren næste år. Fra maj vil Islands nationale flyselskab igen have 32 udenlandske ruter på programmet. De 22 i Europa og 10 i Nordamerika.
Billund kommer tilbage som den danske lufthavn nummer to med direkte forbindelse til Reykjavik. Op til 30 gange om ugen vil Icelandair flyve mellem Island og Danmark.
Tenerife på De Kanariske Øer er helt ny på listen hos Icelandair. Geysere, nordlys og varme kilder at bade i året rundt er åbenbart ikke nok for islænderne selv. De vil også have ”normal” sol på maven og bade i det lune hav.
Icelandair viser dog ikke kun optimisme. Flyselskabet er også realistisk. Som en konsekvens af Corona vil Icelandair tilbyde mellem 25 og 30 procent færre sæder end i 2019.
Den netop offentliggjorte flyveplan kan sagtens ændres inden foråret. Ingen ved jo, hvordan Corona udvikler sig hen over vinteren.
Icelandair gør derfor opmærksom på, at flyplanen er under forudsætning af, at Corona situationen forbedres – både i Europa og Nordamerika. Desuden skal de aktuelle rejse-begrænsninger ved den islandske grænse lettes.
Som i tidligere år satser Icelandair på, at mange europæere og danskere vil bruge vulkan-øen oppe i det nordlige Atlanterhav som springbrædt videre til USA og Canada.
Fra Reykjavik kan man nemlig flyve direkte videre til New York, Boston, Seattle, Minneapolis, Washington DC, Denver, Chicago, Toronto, Vancouver og Montreal.
Som de fleste andre flyselskaber har Icelandair droppet gebyrer for ombooking af fly. Desuden kan kunder få den fulde billet-pris refunderet eller modtage et til-gode-bevis (voucher)
Boeing 737 MAX vender tilbage
Hvis I bestiller billletter hos Icelandair til foråret eller sommeren næste år, er der pæn stor sandsynlighed for, at I kommer til at flyve med et Boeing 737 MAX fly.
Icelandair var blandt de første flyselskaber, der bestilte og fik den skandale-ramte flytype. Nu venter Icelandair at modtage tre splinternye eksemplarer af den forbedrede MAX i første halvden af 2021.
Islænderne har allerede seks eksemplarer – fire Max 7 og en enkelt MAX 9 – som har haft startforbud siden marts sidste år. To af disse maskiner modtog Icelandair kun en måned, før flyene fik en global karantæne efter to fatale flysryrt i Afrika og Asien.
Icelandair var også et af de første flyselskaber, som fik erstatning fra Boeing for de mistede indtægter med fem Max’er, som ikke måtte flyve med passagerer. Hvor stor erstatningen har været, er både Icelandair og Boeing tavse om, men en del af aftalen var, at Icelandair skar antallet af bestilte MAX maskiner ned fra 16 til 12….
(Indledningsfoto til artiklen: Cor Gaasbeek / Pixabay)
Skriv et svar