Icelandair er blandt de tre flyselskaber, der har meldt sig som interessenter til at lade den traditionelle flybenzin erstatte af kapsler med brint i sine passagerfly.
Det lille upstart firma Universal Hydrogen i Californien har nemlig opfundet et system, hvor flyselskaberne ikke længere skal have tankbiler kørende til sine maskiner, når de står parkeret ved gaten i lufthavnen.
I stedet bliver de udstyret med kapsler, der indeholder komprimeret brint som brændstof. Lidt som en slags overdimensionerede Nespresso kaffe-kapsler.
Universal Hydrogen vil have sit nyt system klar allerede i 2025, hvor i første omgang mindre passagerfly med turboprop motorer kan ombygges til kapsel-driften.
Ombygnings-sættene vil passe til propeller-motorer fra Pratt & Whitney Canada, der bl.a. sidder i populære regionalfly fra ATR og De Havilland.
Icelandair er det første af tre flyselskaber, der har underskrevet en hensigts-erklæring med Universal Hydrogen. Senere er Air Nostrum fra Spanien og Ravn Alaska fulgt efter.
Icelandair vil bygge sine fem De Havilland Dash 8 fly om til kapsel-brændstof. Dem bruger islænderne til flyruter rundt på den store vulkanø. Air Nostrum har tilsvarende 11 ATR 72 maskiner i sin flåde.
Brint-driften skal ikke kun være en fordel for flyselskaberne. Kapslerne skal også være nemme at håndtere for lufthavnene. Kapslerne kan lagres i kølehuse og kræver ikke store tank-anlæg som flybenzin – kerosin – i dag.
Bag Universal Hydrogen står bl.a. Airbus koncernens tidligere teknologi-chef Paul Eremenko. Han håber på, at mange flere flyselskaber vil gå ”nespresso-vejen”, fordi de er under pres fra miljø-organisationer og politikere.
I lande som Tyskland og Frankrig er flyselskaberne allerede blevet tvunget til at opgive indenrigs-ruter, fordi de nuværende små jet- og turboprop-fly forurener for meget i sammenligning med eldrevne hurtigtog.
Universal Hydrogen hævder at løse CO₂ problemet én gang for alle med sin løsning. Det eneste, der kommer ud af udstødningerne på brintdrevne fly, er vanddråber.
Også Eremenkos tidligere arbejdsgiver Airbus pusler med brint-drevne fly. Airbus regner dog ikke med at have sine maskiner klar før i 2035 – 10 år senere end Universal Hydrogen….
(Indledningsfoto til artiklen: Universal Hydrogen)
Skriv et svar