Icelandair var et af de europæiske flyselskaber, der var hårdest ramt af Boeings næsten to år med flyve-forbud mod sit 737 MAX passagerfly.
Islændingene havde seks næsten nye eksemplarer af flytypen i drift, da de to fatale flystyrt skete i Indonesien og Ethiopien.
De MAX’er måtte Icelandair holde parkeret på jorden i mange måneder, mens man måtte lease ekstra fly til at fylde holderne i ruteplan op.
Så kom Corona og skabte yderligere kaos i luftfarten. Island isolerede sig endnu mere oppe i det nordlige Atlanterhav og ville længe slet ikke så udlændinge på besøg – for ikke at få Corona smitte slæbt ind på vulkanøen.
Nu er alle disse genvordigheder historie.
Icelandair er begyndt at flyve igen og regner med at komme op på 80 procent af før-corona-travlheden i fjerde kvartal af i år. Lige nu ligger aktiviteten kun på 15 procent af kapaciteten fra 2019.
Desuden er Icelandair blevet så glad for, at selskabet nu igen kan bruge sine Boeing 773 MAX, at det overvejer at købe flere af dem.
Lige nu har Icelandair syv maskiner i drift, og de bliver rost til skyerne i Icelandairs netop aflagte regnskab for første halvår af 2021:
”737 MAX er endnu mere driftsikker og brændstof-besparende, end vi blev lovet. Samtidig passer flyet perfekt til Icelandairs strategi om at reducere vores CO2 udslip og gøre flyvning mere bæredygtig.”
Icelandair får yderligere to Boeing MAX’er leveret her hen over sommeren plus tre til efteråret og i vinter. Dermed kommer selskabet til at have 12 MAX’er på vingerne.
Fungerer de lige så godt som de nuværende, vil Icelandair ikke udelukke, at der bliver købt flere – antyder flyselskabet i sin regnskabs-meddelelse.
Hos Icelandair afløser Boeing 737 Max en snes aldrende Boeing 757’ere, hvor nogle af flyene er over 30 år gamle.
Icelandair kom i øvrigt ud af første halvår med et underskud på 68 millioner dollars eller ca. 440 millioner danske kroner. Selskabet ser dog optimistisk på fremtiden, fordi det kan mærke, at udviklingen er ved at vende efter Corona….
(Indledningsfoto til artiklen: Icelandair)
Skriv et svar