Nu så det ellers lige ud til, at Boeing var kommet tilbage på succes-sporet med sin 737 MAX model til de korte og mellemlange distancer.
For snart fire år siden blev Airbus A320-konkurrenten ”grounded” i mange måneder efter to fatale flystyrt med i alt 346 dræbte.
Boeing måtte stoppe produktionen af 737 MAX flyene helt, indtil fejlen blev fundet og rettet i alle de maskiner, der var leveret til flyselskaber.
Den skandale var tæt på at koste Boeing livet, men den amerikanske flygigant overlevede bl.a. på grund af sin store produktion af militærfly og satellitter.
Nu er Boeing imidlertid landet i de negative overskrifter igen. Et unavngivet internationalt flyselskab har under et rutine-check fundet en løs blot i flyenes ror-kontrol-systemer.
Det er en så alvorlig fejl, at de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA har udsendt en advarsel til alle flyselskaber med Boeing 737 MAX.
De skal hurtigst muligt sende deres maskiner til en ekstra-kontrol, hvor teknikken omkring 737’erens ror skal undersøges for løse eller manglende bolte. Inspektionen vil vare et par timer.
I Skandinavien er det primært Norwegian, der benytter Boeing 737 MAX, men også Icelandair har investeret i flytypen.
Internationalt er Ryanair den største aftager af MAX-maskiner, der ellers har været godt på vej til at blive Boeings nye bestseller. F.eks. har Lufthansa besluttet at tage et større antal Max’er ind fra 2026.
FAA understreger, at der ikke er registreret uheld eller styrt med MAX-fly, som skyldes de ny-opdagede tekniske fejl.
For en sikkerheds skyld udsendte FAA i går torsdag en meddelelse, hvor alle flyselskaber med flytypen i drift bliver bedt om at identificere, om man tidligere har opdaget løst hardware i Boeing 737 AX.
FAA understreger samtidig, at det for tidligt at sige, om bolt-observationen hos et enkelt flyselskab er et generelt problem på MAX-flyene eller ej.
Ud over bolten i ror-styringen har man nemlig også fundet en møtrik, der ikke var spændt i et MAX-fly, som endnu ikke var sat i drift.
De amerikanske myndigheder tager derfor forbehold for yderligere handlinger, hvis der findes flere tekniske problemer.
I værste fald kan FAA forlange, at alle over 1.000 leverede Boeing 737 MAX får start-forbud. En udsigt, som må være et mareridt for mange flyselskaber nu, hvor trafikken igen er tilbage på niveau efter tre år med Corona lukninger….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar