Selvom mundbind ikke er nødvendige at bære i f.eks. Danmark, bliver kravet opretholdt i bl.a. fly og lufthavne. Der bliver de formentlig ved med at være i et stykke tid endnu. Ikke mindst fordi Delta varianten spreder sig voldsomt i en række lande, der nu må stramme op på deres Corona regler igen.
Én ting er imidlertid masker – noget andet maskernes kvalitet. Den er der også stor forskel på, og dét bør man være opmærksom på, når man rejser til udlandet.
For eksempel tillader Tyskland ikke de billige lyseblå masker af stof, som er så udbredte i Danmark. Syd for grænsen dur kun medicinske masker efter FFP2 standarden, og de er i hvert fald dyrere og sværere at få fat i på det danske marked.
Finnair er er det seneste flyselskab, der bandlyser billige stofmasker. Passagererne kommer kun ombord, hvis de bærer medicinske FFP2, FFP3 og/eller N95-kompatible mundbind.
Det bør danskere, der vil rejse med fly være opmærksomme på og tage hensyn til. Finnair er nemlig ikke ene om de krav. Også Lufthansa og Air France accepterer udelukkende medicinske masker.
I USA er stofmasker generelt accepteret ude i samfundet, men bestemt ikke hos flyselskaberne:
Delta Air Lines har f.eks. forbudt tørklæder, bandanas, masker med ventiler eller huller i. Tilsvarende vil United Airlines ikke se bandanas og lignende. Et mundbind skal være designet og og godkendt til at beskytte mod virus, understreger United.
Hos lavpris giganten Southwest Airlines står mundbind med kun et lag beskyttelse på no-go listen. Det samme gør elefanthuer, tørklæder, skibriller og lignende.
American Airlines vil ikke se passagerer med tørklæder, gamacher, bandanas osv, mens Hawaiian Airlines har sortlistet tørklæder, elefanthuer, skimasker og bandanas. Endelig har JetBlue også forbudt avancerede Corona masker med batteri og ventiler.
Med andre ord: Hvis I skal ud at flyve, bør I ikke kun tjekke krav om f.eks. forudgående Corona tests og færdig-overståede vaccinationer. Undersøg også lige, hvilke typer mundbind I må have på i kabinen….
(Indledningsfoto til artiklen: Finnair / Twitter)
Skriv et svar