Selvom Lufthansa har modtaget over 70 milliarder kroner i hjælp fra den tyske stat, har det store flyselskab fortsat problemer med at komme på rette kurs i anden bølge af Corona pandemien.
Lufthansas topchef Carsten Spohr erkender da også, at der ikke er en hurtig løsning at se. Nye rejse-restriktioner forsinker et comeback til niveauet fra 2019 til formentlig 2026. Tidligere tiders prognoser om 2024 som året, hvor alt bliver normalt igen, holder desværre ikke længere.
Spohr holdt mandag et online foredrag på London School of Economics, hvor han talte lige fra leveren:
Han regner således med et fortsat meget svagt marked i de næste uger og måneder. Den kommende sommer når næppe over 40 til 60 procent af trafikken fra før Corona krisen.
Lufthansa må derfor gå ind i nye sparerunder for at holde sin position som en af verdens fem største flyselskaber.
Det vil bl.a. betyde, at yderligere 150 fly vil blive skåret bort, forsøgt solgt eller sendt på pension. Om et par år vil Lufthansa have 650 maskiner tilbage mod 800 i dag.
I den forbindelse kan der også ske store ændringer i passagerflyenes indre:
Business Class på de korte ruter i Europa vil blive mindre end før, fordi antallet af forretnings-rejser næppe nogensinde vil komme op på før-krise-niveau igen.
Mange firmaer har opdaget, at de kan klare sig med video-konferencer i stedet for at sende medarbejdere på rejser hele tiden.
Den magtfulde airline-boss slog også et slag for at indføre Corona tests før hver flyafgang i fremtiden. Lufthansa har forberedt sig på det, men savner fælles regler i EU.
Spohr venter således, at det bliver helt almindeligt verden over, at flypassagerer skal være testet og/eller vaccineret, før de får lov til at gå ombord….
(Indledningsfoto til artiklen: Lufthansa)
Skriv et svar