Der er lange udsigter, før Boeing og en række flyselskaber får lov til at sende de uhelds-ramte Boeing 737 MAX fly på vingerne.
I Island tror man ikke, at det vil ske før tidligst i maj 2020. Icelandair har derfor rettet i sine fartplaner og erstatter sine nye MAX maskiner med ældre Boeing 757 og tre Boeing 737-800, som selskabet har leaset udefra.
Icelandair er derfor et af de første flyselskaber, der melder ud, at det ikke tror på et comeback for Boeing 737 MAX til februar eller marts. Det har ellers været den information, som Boeing spreder ud.
Flere amerikanske flyselskaber har taget 737 MAX ud af deres planer indtil april næste år. Meget kunne tyde på, at det har været for optimistisk.
Optimismen fik samtidig et gok i nødden i mandags, da Boeing meddelte, at man stopper produktionen af 737 MAX fra januar.
Hvornår den vil blive genoptaget, melder Boeing ikke noget om. Men den store fabrikant har i øjeblikket over 400 færdig-byggede MAX’er stående, som ikke må afleveres til deres fremtidige ejere hos flyselskaberme.
Ifølge Icelandair vil selskabets passagerer ikke mærke til savnet af 737 MAX maskinerne, fordi det nu lejer sig til ekstra fly.
Tidligere har Icelandair ellers fortalt, at selskabet har tabt 11 procent sædepladser sammenlignet med sidste år – alt sammen på grund af MAX skandalen.
Boeing previously confirmed that it had set aside $5bn to cover compensation for airline damages. Icelandair claims that it experienced an 11 percent drop in capacity compared to previous years due to the saga.
Icelandair skal være et af de første flyselskaber, som har aftalt en erstatning fra Boeing for udgifter i forbindelse med de manglende MAX maskiner.
Totalt set har Boeing afsat fem milliarder dollars (ca. kroner) i regnskabet, som skal betales i kompensation til flyselskaberne. Hvor mange af dem, der går til Island, er ikke oplyst.
Icelandair har seks Boeing 737 MAX maskiner i sin flåde. Fem af dem er MAX 8 modellen, som var centrum i de to fatale flystyrt med i alt 346 dræbte. Det sjette fly er et MAX 9, der er en lidt større variant.
Icelandair har yderligere to MAX 9 og en nekelt MAX 8 i bestilling hos Boeing. Islænderne har dog ikke travlt med at få dem leveret. Det er vigtigere, at 737 MAX er 100 procent sikker at flyve, inden det får lov til at lette igen….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar