Jeg skal ikke kunne sige, om flyselskaberne har brændt alle deres penge af i efteråret, eller om de bare er blevet meget mere forsigtige med at bestille nye fly, når de ikke aner, hvordan verden ser ud om et halvt eller helt år.
Sandsynligvis er det nok sidstnævnte betragtning, der er årsag til, at salget af nye passagerfly styrtdykkede i januar.
Airbus fik f.eks. ikke en eneste ny ordre i årets første måned, men heller ingen afbestillinger, hvilket i sig selv er en god nyhed.
Lidt bedre gik det hos Boeing, der fik fire bestillinger i januar. De omfattede alle store 747-8 fragtfly til Atlas Jet. Til gengæld modtog Boeing også to afbestillinger på fly.
I januar leverede Airbus 21 fly til sine kunder, hvilket er 10 færre end i samme måned for et år siden.
Ærkerivalen Boeing klarede sig en smule bedre i januar med 26 leverede fly. De 21 af dem var Boeing 737 Max, der for nylig fik start-tilladelse igen efter næsten to års flyve-forbud.
Både hos Airbus og Boeing var det de relativt små flymodeller, der gik flest af til kunderne. Hos Airbus således 14 fra A320 / A319 /A321 familien plus tre fly fra de endnu mindre A220.
Airbus sendte kun to store langdistance fly til kunder i januar. Turkish Airlines fik en A350-900 og Uganda Airlines en A330-800.
Hos Boeing gik 12 af 21 Max maskiner til amerikanske flyselskaber. Helt forventeligt, fordi USA var første land, der åbnede for Max igen.
I Europa har Boeing 737 Max først fået starttilladelsen for ganske nylig, og flyselskaberne i vores del af verden sætter næppe maskinen i drift før hen på foråret eller sommeren.
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar