Normalt bruger Danmarks største lufthavn energi svarende til en mellemstor dansk købstad med 22.000 boliger. Det er alt for meget, og Københavns Lufthavn (CPH) har derfor indledt en jagt på at reducere sine udgifter til strøm og varme markant.
Det mest tydelige skridt bliver, at lufhavnens ikoniske ”COPENHAGEN” neonskilt på Terminal 2 er slukket. Gennem årene er det store lysskilt blevet portrætteret på utallige fotos, og mange rejsende har brugt som tegn på, at nu var de hjemme i Danmark igen.
Meget mere energi end fra skiltet venter CPH dog at hente ved at skrue temperaturen i terminalerne ned fra 22 til 19 grader. Med andre ord kommer vi ikke til at se særligt mange rejsende i t-shirts og shorts denne vinter.
Siden sensommerende har 30 specialister gennemgået Københavns Lufthavn med en tættekamp for at finde områder, hvor man kan skrue ned for energi-forbruget hurtigt – og uden at det genererer ansatte og rejsende alt for meget.
Indsatsen har resulteret i 22 projekter, der vil bringe lufthavnens energi-forbrug permanent ned. Projekterne omfatter bl.a:
- Julebelysningen tændes ikke i år, og lys på kunstværker slukkes.
- Vejbelysning slukkes visse steder.
- Investeringer i fire nye og moderne ventilations-anlæg fremskyndes. Anlæggene står for over tre procent af lufthavnens samlede energiforbrug.
- En mere effektiv lysstyring indføres i Danmarks største parkeringshus – P1. Her sidder alene 3.500 lys-armaturer, der koster 200.000 kroner om måneden med de nuværende elpriser.
- Lufthavnens hoved-varmecentral moderniseres.
CPH har arbejdet målrettet med sin klima-belastning og energi-forbrug i over ti år. Siden 2010 har lufthavnen bl.a. gennemført energi-besparelser svarende til 12.500 husstandes årlige forbrug.
Københavns Lufthavn oplyses af 60.000 armaturer og sender frisk luft ud i bygningerne via 1.500 ventilations-anlæg.
Energi-forbruget i lufthavnen overvåges af 4.000 målere, der holder øje med elektricitet, vand, varme, køling og naturgas.
I 2030 skal driften af lufthavnen være helt emissions-fri. I 2050 er det målet, at al aktivitet i lufthavnen klarer sig uden forurening. Det vil sige både bygninger, fly og andre køretøjer….
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar