De to store flyfabrikanter bliver ved med at samle den ene ordre på nye maskiner efter den anden i forbindelse med den første store luftfarts.udstilling siden Corona.
For et par dage siden lagde Airbus ud med at sælge 255 A321neo maskiner til finans-selskabet Indigo Partners. 102 af dem lander hos lavpris-selskabet Wizz Air.
I dag fulgte Boeing så efter med meddelelsen om, at det helt nye indiske lavpris-selskab Akasa Air har lagt en ordre på 72 styk 737 MAX fly. De skal danne rygraden i det nye selskabs flåde.
Ifølge Boeing har Akasa ordren en værdi af ni milliarder dollars. Det er dog listeprisen, Boeing nævner her. I det virkelige liv giver flyfabrikkerne normal store rabatter på den vejledende udsalgspris.
Lige så vigtig som de mange rare penge er prestigen for Boeing. Efter MAX maskinernes skandale med startforbud i over et år efter to fatale flystyrt kæmper Boeing fortsat med at genvinde den fulde tillid hos flyselskaberne.
Kina og Rusland tøver f.eks. begge med at give de forbedrede Boeing 737 MAX modeller en ny start-tilladelse, mens flyene for længst er i drift igen i Europa og USA.
De to asiatiske landes tøven skyldes nu heller ikke MAX flyenes evner. Snarere er det en politisk beskyttelse af den nye Comac ddddd maskine, som russerne og kineserne udvikler sammen – som direkte rival til Boeing 737 MAX.
Akasa Airs ordre fordeler sig på to modeller. Den ene er den standard Boeing 737-8 – den anden den lidt større 737-8-200. Sidstnævnte kaldes også for lavpris-MAX’en, fordi Ryanair har bestilt over 200 eksemplarer af den.
Indien er et af de store vækst-markeder for luftfart i Asien. Boeings egne forecasts fortæller, at der bliver brug for over 2.200 nye passagerfly i denne del af verden frem til 2040. De har en samlet værdi på 320 milliarder dollars….
(Indledningsfoto til artiklen: Oleg B Belyakov / Wikimedia)
.
Skriv et svar