Normalt er Economy Class på langdistance flyrejser noget med begrænset benplads, halv-dårlig service og slagsmål med sædenaboen om armlænet.
I de fleste tilfælde skal man bløde ekstra penge for at få en behagelig rejse og måske endda en chance for at få sovet tidsforskellen væk. På Business Class, First Class eller måske Premium Economy.
Den virkelighed vil Air New Zealand nu ændre på. Fra 2024 indfører flyselskabet som det første i verden senge på Economy Class.
Lidt vandrehjem er der dog over Air Newzealands tilbud. Der er nemlig tale om køjesenge – tre oven på hinanden. Ikke bare sæder, der bliver foldet ud som på Business Class.
Flyselskabet vil indbygge ”Skynests” i de otte Boeing 787-9 Dreamliners, som Air New Zealand har bestilt til levering i 2023 og 2024. Seks etagesenge bliver der plads til i hver maskine.
Skynests indbygges bagerst i Dreamliner flyet. De placeres skråt i kabinen i en v-form, hvor hovedpuderne adskilles af en lille plastikvæg, som passagererne ikke knalder hovederne mod hinanden.
Hvis man ikke bryder sig om køjesenge, vil Air New Zealand tilbyde et begrænset antal ”Skycouch” senge på Economy Class.
Her bliver en række af tre sæder forvandlet til en seng på tværs, sådan som man også har set det som forsøg hos enkelte andre flyselskaber.
Det kan dog kun lade sig gøre, hvis der er tilstrækkeligt med ledige sæder, og spørgsmålet er, om Air New Zealand vil forlange tre-dobbelt betaling for denne service.
New Zealand ligger bogstavelig talt ved verdens ende, og landets nationale flyselskab er derfor vant til at håndtere langdistance-rejser.
Inden Corona fløj Air New Zealand f.eks. super-lange ruter mellem Auckland og New York, London og Chicago.
Især ruten til London er vigtig og efterspurgt. Den fører ikke vestpå som australiernes tilsvarende flyvevej. Air New Zealand tager i stedet den østlige rute med en mellemlanding i Los Angeles i Californien undervejs….
(Indledningsfoto til artiklen: Air New Zealand)
Skriv et svar