Allerede inden Boeing fløj ind i sine vanskeligheder med 737 MAX flyet, der nu har haft start-forbud i over et halvt år, gik det tilbage med flyselskabernes lyst til at købe nyt.
2019 viser et rekord-lavt salg af passagerfly hos både Boeing og den europæiske rival Airbus. Ikke engang den seneste uges ordre på 300 A320 maskiner fra IndiGo kan få Airbus op på niveau med de seneste fem år.
Alene denne bestilling fra det indiske lavpris-selskab har en værdi på 33 milliarder dollars eller ca. 225 mia. kroner for Airbus.
I dette års første ni måneder havde Boeing sågar et negativt salg på 84 fly. Det skyldes først og fremmest, at flyselskaberne har annulleret ordrer på 184 Boeing 737 MAX maskiner.
Selvom Airbus ikke har haft samme problemer med start-forbud som Boeing, er bestillingerne ikke ligefrem trillet ind i større antal hos den europæiske flygigant.
Ifølge tal fra analyse-firmaet Statista lå Airbus ved udgangen af september på kun 127 netto ordrer for 2019. Siden er der så kommet mindst 300 nye til. I hele 2018 kunne Airbus glæde sig over 747 bestillinger, hvilket var det laveste i fem år.
Luftfarts-eksperter forklarer den store nedgang med, at mange flyselskaber er blevet mere forsigtige med at købe nyt. Dertil kommer flere geo-politiske kriser og en svækkelse af den globale økonomi.
Den kommercielle luftfart ventes ikke at komme op i gear igen før tidligst næste år – og da først, når Boeing igen får lov til at sende sine 737 MAX fly på vingerne igen.
MAX fly står i dag på jorden i lufthavne verden over og i store tal omkring Boeings fabrikker i USA. Her har Boeing måttet tage medarbejdernes bil-parkeringer i brug for at på plads til de store jetfly….
Skriv et svar