Hvis man normalt her i slutningen af juni tog en tur ud omkring Københavns Nordhavn, ville man se mindst to-tre krydstogtskibe ligge til kajs for enten at aflevere eller hente nye gæster.
På rigtig travle dage kan seks-syv af de flydende byer dominere hovedstadens havn. De største med plads til over 5.000 passagerer ligger længere ude i Nordhavn, mens de mindre stadig kan få lov til at lægge til ved Langelinie – meget tættere på centrum.
I dag er der helt tomt ved krydstogt-kajerne, og dét bliver der ved med at være resten af sæsonen. Lige før weekenden forlængede regeringern sit forbud mod landgang for krydstogtskibe frem til den 31. august.
Dermed er sæsonen helt smadret for Københavns og Malmøs fælles havne (CMP) og for den sags skyld også for de ni andre danske havnebyer, der havde set frem til besøg af krydstogt-gæster fra alverdens lande i denne sommer.
Så sent som i slutningen af februar udsendte Københavns turist-organisation Wonderful Copenhagen en pressemeddelelse, hvor man glædede sig til 574 anløb af krydstogtskibe i 10 danske havne i år.
Alene i København stod 281 krydstogt-skibe i kalenderen frem til udgangen af august. De skulle bringe næsten en million sejlende gæster til hovedstaden. Mere præcist 967.000.
Antallet af krydstogtskibe i København ville være på niveau med 2019. Til gengæld ville flere besøge Aarhus, Rønne, Aalborg, Skagen, Fredericia, Hundested, Aabenraa og Christiansø. 225 skibe mod 186 i 2019.
Desuden regnede man med, at krydstogtskibene i år ville komme over et længere tidsrum, så sæsonen måtte udvides.
I København ville man således kunne se krydstogtskibe i 216 dage af 2020. Det første skib skulle lægge til den 20. marts og det sidste den 22. oktober. Dertil skal lægges nogle enkelte skibe i december.
Sådan så verden ud den 26. februar.
Kort efter rullede COVID-19 pandemien ind over os, og Danmark lukkede grænserne i tre måneder. Al turisme og stort set al rejse-aktivitet stoppede både til lands, til vands og i luften.
Hvis man ser bort fra Sverige, ser en pæn del af den internationale trafik ud til at kunne gen-etableres fra den 27. juni, når Danmark åbner grænserne til EU-lande, Schengen-medlemslande og Storbritannien.
Det gælder i hvert fald rejser til lands, i luften og på færger, men ikke krydstogterne.
De befolkes som regel af mennesker fra mange forskellige dele af verden. Også af feriegæster fra lande, der stadig har lukkede grænser til Danmark. F.eks. Kina, Japan, Sydkorea, Australien, USA og Canada.
Danmark er dog langt fra ene om at stoppe krydstogter hen over sommeren. De fleste store krydstogt-rederier har skubbet deres første sejladser til efteråret, hvilket bl.a. fremgår tydeligt af den ugentlige oversigt, som Trends & Travel udgiver. Den seneste nye kan studeres her.
De færreste lande vil dog som Danmark kunne melde helt lukket for resten af året. Måske der dukker et par enkelte skibe op til december, men de vil ikke fylde meget i statistikken.
Både Københavns havn og turist-erhvervene i hele hovedstaden er hårdt ramt af de manglende krydstogter.
De havde set frem til en ny rekord med næsten en million besøgende i 2020. De ville have lagt et pænt milliard-beløb i kassen hos butikker, cafeer, restauranter, hoteller, taxaer, busser, havne-rundfart, Tivoli, museer og andre turist-attraktioner.
I 2019 omsatte krydstogt-gæster for 735 millioner kroner i Storkøbenhavn og 1,2 milliarder kroner i hele landet. Over 2.400 danske jobs sikres normalt af turisterne på de store skibe….
(Indledningsfoto til artiklen: Mogens Bech / Wonderful Copenhagen)
Skriv et svar