I de senere år har den store amerikanske flybygger Boeing haft store problemer med at levere de mange maskiner, som flyselskaber over hele verden har bestilt.
Boeing er ustandseligt rendt ind i tekniske problemer med sine Boeing 737 MAX og 787 Dreamliner maskiner.
Produktionen af dem har været standset i perioder, og situationen er blevet forværret nu, hvor luftfarten er ved at være godt på vej tilbage til de glade og travle tider før Corona.
Nu indrømmer Boeings topchef Dave Calhoun så, at problemerne med de nuværende flytyper betyder, at udviklingen af nye modeller bliver udskudt.
På Qatar Economic Forum sagde Calhoun I aftes, at helt nye design af jetfly til passager-transport næppe går i drift før i midten af 2030’erne. Altså om tidligst 10 år.
Indtil da må flyselskaber og passagerer acceptere at bruge de nuværende flytyper – med løbende forbedringer naturligvis.
Nogle af disse flytyper er allerede mange år gamle. Måske mest Boeings 737, der fløj første gang i rute i 1968. De nye MAX-modeller er alle moderniseringer af det mere end 55 år gamle design.
På talerstolen i Qatar henviste Boeing-bossen til, at det går langsomt med udvikling af nye materialer til flyenes vinger og med nye typer motorer, der vil være et gennembrud i forurening, støj og CO2 belastning.
Ved samme konference stillede topchefen for Qatar Airways – Akbar Al Baker – sig meget tvivlende om, hvorvidt det vil være realistisk at nå luftfarts-branchens mål om nul-forurening i 2050:
Der produceres ganske enkelt ikke tilstrækkeligt meget bio-benzin (SAF), e-fuel eller alternative brændstoffer på basis af brint.
Desuden er der meget laaaange udsigter, før eldrevne fly kan transportere mange passagerer over længere afstande.
I øjeblikket slås flyselskaber og flyfabrikanter mest med at skaffe løsdele til de fly, der står i samle-hallerne lige nu.
Forsynings-kæderne er langt fra oppe i samme omdrejninger som før pandemien, og dét går du over det antal fly, som Boeing og Airbus kan gøre færdige til kunderne. En normalisering ventes ikke før ved udgangen af 2024….
(Indledningsfoto til artiklen: Jetstar Airways / Wikimedia)
Skriv et svar