For tre måneder siden styrtede en Boeing 737 MAX 8 ned i Ethiopien med 157 mennesker ombord. Ulykken var den anden på kort tid for den relativt nye flytype.
Styrtet fik de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA til at udstede start-forbud for Boeings MAX fly, fordi man mistænkte, at de var belastet med en fatal fejl. Det drejer sig om i alt 376 maskiner, der var i drift hos flyselskaber verden over.
Siden har masser af artikler og tv-indslag drejet sig om den problem-fyldte flytype, som bl.a. Norwegian bruger, og Ryanair skulle have sat i drift her i sommer.
Fejl i flyenes computer-software har fået skylden, men også dårlig uddannelse af piloter og senere tillige anvendelsen af feklbehætede reservedele i 139 fly skal have gjort Boeing 737 MAX farlig at flyve med og i.
Nu kunne det imidlertid se ud, som om Boeing står over for et endnu større problem: Passagerer tør ikke længere flyve med MAX.
En ny amerikansk rundspørge viser nemlig, at næsten halvdelen af flyrejsende helst vil undgå at tage med 737 MAX.
De vil oven i købet være villige til at betale op til 80 US dollars ekstra for flybilletterne, hvis de kunne få lov til at flyve med andre flytyper.
Ifølge Atmospheric Research Group siger hver femte flypassager helt kategorisk, at de nægter at sætte sig ind en Boeing 737 MAX.
Undersøgelsen omfatter interviews med 2.000 mennesker, der har været ude at flyve for nylig. De skulle svare online på 38 spørgsmål:
”Tilliden til Boeing er rystet. Passagererne frygter 737 MAX,” skriver analyse-firmaet i sin netop offentliggjorte rapport.
Usikkerheden synes at være størst hos de mennesker, der vil bruge fly til deres ferierejser. Her vil 24 pct. undgå MAX. Hos de forretnings-rejsende er det 20 pct.
Samtidig erklærede 44 pct. af passagererne, at de ville foretrække at flyve med en Airbus A320 maskine, der er en direkte konkurrent til Boeings 737,
På lidt længere sigt kan tilliden til Boeing dog godt vende tilbage: 34 pct. af de forretnings-rejsende og 43 pct af turisterne vil sætte sig i en 737 MAX, når de har fløjet i mindst 12 måneder helt uden problemer.
Interessant er, at undersøgelsen ikke kun – som forventet – viser et dyk i tilliden til Boeing. Folk har i det hele taget mistet troen på USA’s godkendelses-procedurer for nye fly.
Ord som ”arrogant”, ”usikker” eller ”uansvarlig” var de mest anvendte blandt 22 betegnelser, analysens deltagere kunne vælge imellem.
Inden de to flystyrt i oktober og marts var Boeings image helt helt anderledes. Da var ord som ”professionel”, ”troværdig” og ”til at stole på” de mest populære.
62 pct af de ferie-rejsende og 59 pct. af forretningsfolkene giver Boeing skylden for 737 MAX problemerne.
20 pct. lægger ansvaret over på de luftfarts-myndighederne FAA, der har ladet Boeing selv foretage godkendelses-tests på de nye fly. Det opfatter amerikanerne som sjusk.
Mange politikere og branchefolk har været ude med forslag til, hvordan Boeing skal håndtere, hvad der har udviklet sig til at være flygigantens værste krise i virksomhedens 103-årige historie.
Den mest kendte er nok Donald Trump. I et af sine mange tweets foreslår USA’s præsident, at Boeing skulle ændre navnet på sit problembarn.
Det vil dog næppe være tilstrækkeligt nu. Tilliden til Boeing er rystet i sin grundvold – og det hjælper ikke meget, når Ryanairs kontroversielle topchef Michael O’Leary erklærer bramfrit, at han da til hver en tid gerne vil sætte sig i et 737 MAX fly. Også i dag, hvor flytypen har startforbud.
Andre flyselskaber har en mere negativ holdning.
Flere har allerede streget deres bestillinger hos Boeing. Senest er det Azal – Azerbadjan Airlines – som har 10 MAX maskiner i ordre.
Andre flyselskaber som f.eks. Norwegian står parat med massive erstatningskrav mod Boeing. De har haft udgifter på mange millioner, fordi de måtte tage deres MAX fly ud af driften med øjeblikkelig virkning og erstatte dem med andre maskiner, som de ofte måtte leje udefra.
Lige i øjeblikket har ingen nogen klarhed over, hvornår Boeing 737 MAX får lov til at gå på vingerne igen.
Boeing har foretaget en del ændringer og forbedringer af flyet, men de er ikke blevet godkendt af luftfarts-myndighederne endnu.
Gætterier for et comeback går lige fra juli og august til december eller først næste år…
.
Skriv et svar