De skandinaviske flyselskaber har haft en stort set død april på grund af Corona pandemien. De fleste rute-afgange var aflyst, og passagertallene var katastrofalt dårligt.
SAS ser ud til at have klaret sig bedst ved, at antallet af flyrejsende ”kun” faldt med 95,6 procent i april. Hos konkurrenterne Norwegian og Finnair var det 98 procent.
Efter aftale med regeringerne i Oslo og Stockholm opretholdt SAS et begrænset netværk af ruter i Norge og Sverige. I Danmark fløj SAS kun nogle få gange mellem København og Aalborg, mens Norwegian lod alle sine fly stå på jorden i hele april.
SAS offentliggjorde sine april tal her til formiddag. De viser, at flyselskabet havde 94.000 passagerer i april. Det er 95,6 procent færre end i samme måned i fjor.
De fly, som SAS trods alt fik i luften, var kun kvart fyldte. Med andre ord var der ingen problemer med at holde social afstand mellem passagererne. 26,6 procent af sæderne var solgt. Det er et fald på 47,9 procent fra 64,6 procent.
”Vi står fortsat med store udfordringer. Selvom ingen kan forudse præcist, hvordan efterspørgslen efter flyrejser vil udvikle sig i de kommende måneder og år, er det tydeligt, at et comeback vil tage betydeligt længere tid end først antaget. Vi regner med, at vi skal helt hen i 2022, før forretningen er på niveau med før COVID-19,” skriver SAS i et statement til april-opgørelsen.
SAS må derfor igennem en drastisk sparerunde, som selskabet allerede har taget hul på ved at fyre op til 5.000 medarbejdere.
SAS har også modtaget 3,3 milliarder svenske kroner i kreditter, som den danske og den svenske regering har garanteret for. Desuden forventer SAS at få del i den hjælpepakke, som den norske regering har stillet til rådighed for landets flyselskaber.
Norwegian, der tilsyneladende blev reddet fra konkurs gennem en finansiel re-strukturering i den forløbne uge, fløj med 41.311 passagerer i april.
Det er godt tusind flere end ærkerivalen Ryanair, som Norwegian på den måde slog i størrelse for første gang i historien. I forhold til SAS er det dog kun det halve.
I april havde Norwegian kun nogle få maskiner i drift, der primært fløj på en række norske indenrigs-ruter.
Til sammenligning transporterede Norwegian 3,1 millioner rejsende i april 2019. Der er således tale om en nedgang på hele 98,7 procent.
Ikke overraskende var april en helt usædvanlig måned for mange flyselskaber. Således også for Norwegian og Finnair, der torsdag morgen har offentliggjort de triste passagertal fra sidste måned, der har været domineret af nedlukninger i det meste af verden som følge af COVID-19-pandemien.
Norwegian har i det meste af april kun haft syv fly i drift i et nødtrafikprogram på de norske indenrigsruter samt i begyndelsen af måneden på flyvninger mellem Oslo, Stockholm og København. Det afspejler sig tydeligt i passagertallet, da kun 41.311 passagerer rejste med det norske lavprisflyselskab i sidste måned.
I forhold til samme måned året før, hvor der var 3.137.608 rejsende, er det en tilbagegang på ikke mindre end 98,7 procent.
Finnair havde endnu færre passagerer i sine fly i april – nemlig 16.100 mod 1,2 millioner i samme måned for et år siden.
Finnerne satser normalt meget på sine lange ruter til Kina og Japan, men her havde Finnair kun 1.400 passagerer i april – alle til og fra Tokyo.
Kun 2.400 fløj med Finnair indenrigs. Langt de fleste var med de finske passagerfly på de europæiske ruter – nemlig 12.300. Det svarer til en nedgang på 98,4 procent….
(Indledningsfoto til artiklen: Atimedia / Pixabay)
Skriv et svar