Island har kun godt 355.000 indbyggere og som regel mindst to egne flyselskaber.
Lige i øjeblikket har Island kun ét – eller lad os kalde det halvandet. Det ene er nemlig datterselskab af det andet og flyver kun indenrigs på den store ø.
Efter at lavpris-selskabet WOW air gik konkurs i begyndelsen af 2019, sidder Icelandair på hele trafikken til og fra den smukke ø i Nordatlanten, som har udviklet sig til et stort hit blandt turister.
Naturligvis er der både amerikanske og andre europæiske flyselskaber, som har ruter til Keflavik lufthavnen nær Islands hovedstad Reykjavik.
Island bliver også fortsat brugt som en mellem-station mellem Europa og Nordamerika. Man kan nøjes med at vente et par timer på at skifte fly, eller man kan tage et par overnatninger og opleve Island – mens man nu alligevel er undervejs.
Måske den fred i luften snart er overstået. Island er nemlig ved at få et nyt lavpris-selskab – eller måske endda to.
Både en gruppe af amerikanske investorer og en anden gruppe centreret om to tidligere WOW air chefer, kappes nemlig om at komme først med en ny rival til Icelandair.
Om der er plads til tre internationale flyselskaber på Island, kan man sagtens stille spørgsmålstegn ved. Da der var to, kunne WOW air ikke få tingene til at hænge sammen, og Icelandair alene kører heller ikke med guldrandede regnskaber. Tværtimod. Hvordan skal det så gå med tre?
Bliver WAB det nye WOW?
Det ene afløser for WOW air har arbejdstitlen WAB air. De tre bogstaver står for ”We Are Back” og er afsendt af de to ex-WOW-managers Arna Mar Magnusson og Sveinn Ingi Steinborsson.
De to islændinge har bl.a. hentet finansiel hjælp i den irske investerings-fond Avianta Capital, der ejes af Aislinn Whittley Ryan.
Lyder det navn bekendt? Ganske rigtigt Aislinn er datter af Michael Kell Ryan, der var en af grundlæggerne af Europas største lavpris-selskab og lagde navn til Ryanair.
Ifølge de islandske medier Fréttablaðið og Iceland Monitor er planerne meget konkrete: Fra efteråret skal det nye flyselskab have seks maskiner, der skal servicere 14 destinationer i Europa og Nordamerika. København er en af dem.
Med sædvanlig islandsk optimisme regner WAB med at ansætte 500 medarbejdere og flyve mindst én million passagerer allerede det første år. Den første milliard i omsætning skal så også være passeret.
Er det Indigo, som spøger?
Det sædvanligvis ret vel-informerede Fréttablaðið skriver også, at amerikanske flyselskaber – eller et amerikansk finans-konsortium – er hastigt på vej med et nyt lavpris-selskab.
De skal have købt alle aktiver i WOW airs konkursbo – herunder navnet WOW air, logoet, hjemmeside adresse, it-systemer, uniformer, reservedelslager osv.
Navne på investorerne er ikke offentliggjort, men der skal ifølge den islandske avis være tale om selskaber med en stærk økonomi og erfaring med flyselskaber i USA og Europa.
Det lyder, som om det igen er amerikanske Indigo Partners, der er på spil. Indigo ejer en hel stribe lavpris-flyselskaber – herunder Frontier Airlines i USA, JetSmart i Sydamerika og det hastigt ekspanderende Wizz Air i Ungarn.
Sidste år forhandlede Indigo Partners længe med WOW air om at købe sig ind i selskabet. Forhandlingerne brød sammen, og WOW gik kort efter konkurs.
Hvor er Skuli?
Kort efter, at WOW air gik rabundus, poppede selskabets stifter og topchef Sku Mogensen op med planer om at lade WOW genopstå.
Skuli, der ligesom Ryanairs nuværende topchef Michael O’Leary er en elsker af store ord og armbevægelser, gik straks i gang med at samle penge ind.
Det gik ikke helt så godt som planlagt. Bl.a. stillede de leasing-firmaer, der lejer fly ud til flyselskaber, større krav end i WOW air tiden. Vel ikke så mærkeligt.
De tabte jo penge på konkursen og skulle bruge tid til at sælge/lease de islandske fly til anden side. WOW’s to Boeing 767 maskiner flyver i dag i Turkish Airlines’ farver.
I de senere måneder er der blevet meget stille omkring Skuli Mogensen, og hans navn dukker ikke op i forbindelse med de to nye forsøg på at genoplive WOW air.
Skulle hans tidligere ansatte nu komme før Skuli, må han nok opgive helt. Plads til fire internationale flyselskaber er der trods alt ikke i Island….
Skriv et svar