Når det ikke går stærkt nok med at udvikle nye forurenings-fri jetmotorer, kan man bekæmpe CO₂ plagen på flere andre måder.
Frankrig forsøger sig f.eks. med at tvinge passagerer over i lyntog og forbyde indenrigs rutefly.
I Tyskland er man knap så voldsom. Her vil man nøjes med at lokke publikum til nye direkte ICE-togforbindelser, der kører direkte og uden stop mellem landet storbyer.
Israel tager nu en tredje vinkel. Her vil man ganske enkelt forbyde store fire-motorers fly at starte og lande i den centrale Ben Gurion International lufthavn i Tel Aviv.
Forbuddet vil først og fremmest gå ud over fly som Airbus A380 og Boeing 747 Jumbo, der forurener betydeligt mere end to-motorers passager- og fragtfly.
Til gengæld kan israelerne ikke bruge argumentet med mindre støj. De nyeste motorvarianter på Airbus A380 larmer nemlig ikke mere end gennemsnittet af moderne trafikfly med kun to jetmotorer.
Forbuddet mod de store fly skal træde i kraft fra marts 2023 og vil indeholde undtagelser. Således vil israelerne næppe stoppe USA’s præsident fra at besøge landet i sit Air Force One fly. Det er en ombygget Boeing 747 Jumbo.
Problemet er i det hele taget ikke særlig stort: I øjeblikket bruger ingen flyselskaber store fire-motorers fly til deres Israel-ruter. Hverken Boeing 747, Airbus A340 eller A380-
Israels eget nationale flyselskab har selv brugt Jumbo passagerfly på sine ruter mellem Tel Aviv og New York eller Los Angeles – se artiklens indledningsfoto – men droppede de store fly inden Corona pandemien for godt to år siden.
Tilbage står dog, hvad Israel vil gøre ved store fragtfly. El Als egen Cargo division bruger således flere Boeing 747-400F maskiner til sine luftfragt ruter….
(Indledningsfoto til artiklen: Dmitri Terekhov / Wikimedia)
Skriv et svar