Lufthavne er komplicerede størrelser og svære at bygge, fordi de skal håndtere logistikken for mange millioner mennesker hvert år.
Udfordringerne ser man måske allerbedst i Berlins nye stor-lufthavn, der egentlig skulle være åbnet i 2012, men nu tidligst kommer i gang i 2020.
Forsinkelser i noget mindre målestok slås Istanbuls nye megalufthavn. Den står i princippet færdig allerede, men når først op i fulde omdrejninger omkring nytår.
Den officielle åbning vil fortsat foregå den 29. oktober. Med besøg af præsident Erdogan og sikkert hundreder af honoratiores.
Flyene ved gatene og på taxi-banerne vil dog kun være til staffage og til ære for fotograferne. De har ingen passagerer ombord og flyver ingen vegne.
For at sikre, at den nye lufthavn med plads til op til 90 millioner passagerer om året, ruller i gang uden problemer, vil åbningen ske trinvis over de kommende to-tre måneder.
Alle flyselskaber, der har ruter til og fra Istanbul, vil i det første stykke tid bruge byens to andre lufthavne – Atatürk og Sabina Göcen.
Den tyrkiske abis ”Habertürk” skrev i weekenden, at den endelige flytning til den nye lufthavn vil ske den 30. og 31. december.
Rygter om forsinkelser har verseret længe. De blev næret kraftigt i september, da politiet anholdt 500 bygge-arbejdere, der strejkede på grund af dårlige arbejds-betingelser og et massivt tidspres.
Den nye lufthavn, der endnu ikke er officielt navngivet, er et af præsident Erdogans yndlings-projekter.
Mega-byggeriet skal være færdig bygget på fire år og være den nye hjemmebane for landets nationale Turkish Airlines.
Første etape, der skal åbne i år, kan håndtere 90 millioner passagerer. Til sammenligning skal Københavns Lufthavns ambitiøse udvidelses-planer til flere milliarder kroner give plads til 40 millioner.
Når Istanbuls nye lufthavn er færdig, vil den være en af verdens største. Hvert år skal der gå 200 millioner mennesker gennem dens mange gates….
Skriv et svar