Problemer med klima-forandringer og over-turisme vil Italien nu imødegå ved at tilbyde en ny form for togrejser.
Togene skal ikke kun være mere klima-rigtige, fordi de kører på el. De skal samtidig være mere underholdende, end man normalt oplever på skinner.
Det er dog ikke den almindelige italiener, som skal bruge de nye tog. De skal tværtimod henvende sig specielt til turister.
Bag ideen med de nye ”Tourist Trains” står Italiens stats-ejede togselskab Ferrovie dello Stato Italiane.
Her har man oprettet datterselskabet FS Treni Turistici Italiani til formålet, fortæller nyhedstjenesten CNN.
Togene får festlige navne som f.eks. ”La Dolce Vita”, ”Espresso” eller «Treni Storici» og skal køre fra foråret 2024.
Alle togene bliver trukket af restaurerede oldtimer-lokomotiver. De skal både køre på ruter mellem populære italienske ferie-rejsemål og på side-strækninger, hvor togtrafikken er mindre.
I første omgang overtager FS Treni 400 veterantog, der allerede kører i det italienske jernbane-net. Bliver projektet en succes, vil det blive udvidet i de kommende år.
Togturene vil være præget af kvalitet og underholdning. De skal være det modsatte af den masse-turisme, der præger Italien i disse år.
Turister vil kunne vælge mellem tre kategorier af de nye toglinier:
Lusso er den dyreste og skal tilbyde luksus-tog, der fungerer som en rejse tilbage til tidligere tiders glans og prestige.
Under kategorien Lusso finder man bl.a. det nostalgiske langdistance-tog Orient Express ”La Dolce Vita”, som skal køre igen fra 2024.
Også den legendære Venice-Simplon-Orient-Express hører under Lusso. Den kører allerede i år og ejes af luksus-hotel-koncernen Arcor.
Kategori nummer to kaldes ”Espresso e Treni Storici» – altså historiske tog. Den omfatter gamle, renoverede tog, der skal køre på mellem-lange og længere strækninger.
De kører f.eks. fra storbyen Milan og til kyst-områderne i Ligurien og Toskana. Planlagt er også en rute mellem Rom og Kalabrien med stop undervejs i bl.a. Otranto i Apulien og Metaponto i Basilikata.
De anvendte Espresso-tog stammer fra 1980’erne og vil blive indrettet med moderne spise- og sovevogne. Desuden vil de have vogne til møder og plads til både cykler og ski.
Til Espresso-kategorien hører også såkaldte ”krydstogt-tog.” De skal f.eks. transportere turister, der vil tage på en weekend-tur fra Rom til det populære vintersport-område Cortina d’Ampezzo.
Endelig er der den tredje kategori – Omnibus-Regional”. Den satser på langsommere og billigere regionaltog, som kører i weekenden.
Her skal ruterne køre igennem historisk interessante områder med maleriske landsbyer og landskaber.
Italiens stedfortrædende minister-præsident og udenrigs-minister Antonio Tajani fortæller til CNN, at de nye turist-tog er en vigtig del af landets nye og moderne turisme-strategi. Den skal hjælpe med til at komme væk fra masse-turismen, der hvert år belaster Italien med over-turisme.
Undervejs på togrejserne vil der være stop i byer, der er arkæologisk interessate og indbyder til vandringer eller prøvespisning og -drikning af lokale produkter….
(Indledningsfoto til artiklen: Orient-express.com)
Skriv et svar