Italien har Ferrari, Maserati og Lamborghini, hvis sportsvogne drøner rundt på Europas motorveje og gader, hvor de kan overhale næsten alt andet på fire hjul.
Nu vil italienerne gøre det samme med jernbaner.
Når mange EU-lande ikke kan finde ud af at bygge spor til og købe super-hurtige lyntog, vil de italienske statsbaner – Ferrovie dello Stato Italiane (FS) – vise, hvordan man gør.
FS har således planer om at forbinde Rom og Milano med Bruxelles, Amsterdam, Paris og sikkert også Berlin med sine røde Frecciarossa tog, der har en tophastighed på 300 kilometer i timen.
FS har allerede med succes gjort det på hjemmebane i Italien. Skulle det lykkes ude i Europa, kan det blive en revolution i fjerntrafikken i vores del af verden – og et reelt alternativ til forurenende rutefly.
Ifølge den engelske avis ”Financial Times” vil italienerne udnytte EU’s regler, der foreskriver, at de enkelte lande skal åbne for konkurrence i deres lokale netværk af hurtig-togs-spor.
Danmark har desværre ikke den slags jernbanespor. Derfor bliver danskerne atter udelukket fra spændende tog-initiativer nede i Europa. Senest har det været de trendy nattog, som Danmark kun sporadisk er deltager i.
FS’ internationale chef Carlo Palasciano Villamagna erklærer i Financial Times, at hans selskab vil skabe et konkurrence-dygtigt alternativ til korte og mellemlange flyruter i Europa.
Det skal ske ved at tage EU’s liberaliserings-love fra 2019 i hånden. De kan tvinge medlemslandene til at åbne deres trafikale infrastruktur for selskaber fra andre lande. Desuden skal der være åben konkurrence mellem statslige og private virksomheder.
Palasciano fremhæver bl.a, at strækningen mellem Amsterdam og Bruxelles kunne være den første udenlandske satsning for FS.
Her er der i forvejen lyntog, som afløser rutefly. De blev afskaffet for et par år siden, fordi det er klima-mæssigt uforsvarligt at have store og forurenende airlinere i luften på den under en time lange rute.
Alberto Mazzola, der er topchef i de europæiske jernbaners organisation, venter øget konkurrence på mange strækninger i de kommende år.
Han advarer dog samtidig om, at de færreste lande har en egnet infrastruktur med jernbanespor, der kan håndtere høj-hastigheds-tog.
Tidligere i år udgav revisor-giganten EY en rapport, der vurderede, at det ville koste mindst 550 milliarder euro at forbinde de største byer i Europa med disse superspor….
(Indledningsfoto til artiklen:Villacheta / Ferrovie dello Stato Italiane)
Skriv et svar