Gennem mange år har franskmændene kunnet sole sig i at have Europas måske bedste netværk af lyntog mellem landets storbyer.
Train de Grand Vitesse (TGV) har været forbillede for mange andre landes jernbaner:
Hånden på hjertet – DSB havde nok gjort klogere i at købe de veletablerede TGV lyntog i stedet for at bestille nyudviklede italienske IC4, som der siden har været utallige problemer med.
Den franske regering har også direkte støttet landets lyntog og normalt suveræne togselskab SNCF: Flyselskaber er blevet tvunget indenrigs ruter, hvis det maksimalt tager to timer længere at køre med TGV.
Nu får Frankrig ret overraskende direkte konkurrence fra Italien.
Fra næste sommer har italienske Trenitalia nemlig fået lov til at køre sine lynhurtige og meget røde Frecciarossa lyntog ind på flere franske hovedlinier og dermed bryde SNCF’s de facto monopol.
Frecciarossa er blevet en mega-succes hjemme i støvlelandet. Togene er meget hurtige og ret luksuriøst indrettede.
Derfor kan de nemt konkurrere med flyselskaber på italienske indenrigs-ruter, der i øvrigt har irske Ryanair som største operatør.
Trenitalia indleder sit indtog i Frankrig den 1. april, hvor man genåbner lyntogs-ruten mellem Milano og Paris.
Den har været afbrudt siden sommeren 2023, da jordskred i de franske alper smadrede togsporene.
Franskmændene vil dog nok opfatte andre italienske tiltag som en stærkere konkurrence:
Fra den 5. juni begynder Freciarossa lyntogene nemlig også på den franske hovedstrækning mellem Paris og Marseille. Med TGV tog på samme spor
Dagligt vil der køre fire italienske lyntog på ruten. Rejsen tager tre timer og 20 minutter, og undervejs er der stop i Lyon, Avignon og Aix-en-Provence….
(Indledningsfoto til artiklen: Trenitalia)
Skriv et svar