Når man hører trafikmeldinger i radioen eller tjekker dem på internet, får man som regel at vide, at de danske motorveje og DSB’s fjerntog er overfyldte her op til jul.
Sådan er det sjovt nok ikke i flyene.
Selvfølgelig melder de danske lufthavne med Københavns CPH i spidsen stor aktivitet i julen, men decembers travleste dage i luften ligger faktisk i begyndelsen af denne måned
Baseret på statistikker fra 2016 og 2017 er den 2. og den 7. december de to mest trafik-tætte dage oppe i luften.
I selve julen, som jo så småt er begyndt, vil de travleste flyvedage være den 21. og den 22. december i år. På de to dage er der ekstra risiko for, at flyafgange kommer for sent afsted eller lander forsinket.
Det fortæller konsulent firmaet AirHelp, der har specialiseret sig i at hjælpe flypasssagerer med kompensation og erstatning i forbindelse med forsinkelser, overbooking og aflysninger.
Over 37.000 danskere har oplevet det i december 2016 og 2017. De har ret til 12 millioner euru (ca. danske kroner) i kompensation.
Langt fra alle har krævet denne erstatning, som er gældende, når et fly er over tre timer forsinket. Mange mennesker kender stadig ikke deres rettigheder. Eller de gider ikke kræve pengene, fordi de mener, det er for besværligt, forklarer AirHelp.
Bedste og værste dage
Statistikkerne afslører også, at man oplever færrest flyforsinkelser, hvis man tager afsted på onsdage og lørdage i december. På de to ugedagene lander henholdsvis 85 og 81 pct. af passagerflyene i Europa til tiden.
Tilsvarende er de to værste ugedage torsdage og mandage. Her er punktligheden nede på i gennemsnit 80 og 69 pct.
AirHelp anbefaler i den forbindelse, at man vælger flyafgange om morgenen og ikke senere end ved frokosttid. I tidsrummet fra 06.00 og 11:59 er risikoen mindst for at rende ind i en forsinkelse. Størst er den efter kl. 22 om aftenen.
De mest forsinkede
På nuværende tidspunkt er det selvfølgelig for tidligt at vurdere, hvordan december 2018 ser ud. Men man kan da kigge lidt på december sidste år.
Her var der fem flyruter med afgange fra danske lufthavne, som markerede sig kedeligt med rigtigt mange forsinkelser.
I deres tilfælde landede kun mellem 4 og 6 af ti passagerfly til tiden på deres planlagte destination.
- Istanbul i Tyrkiet – 59 pct. forsinkede
- Cairo i Ægypten – 57 pct.
- Lennart Meri i Estland – 56 pct.
- Zagreb i Kroatien – 54 pct.
- Lisssabon i Portugal – 44 pct. forsinkede afgange
Gode råd om forsinkelser
Hvis du oplever store forsinkelser på over tre timer, overbooking af dit fly eller aflysning af din afgang, er der fire gode AirHelp råd at følge:
- Sørg for at kunne dokumentere, at flyet er forsinket. Tag f.eks. et billede af en info-skærm i lufthavnen.
- Spørg personalet i lufthavnen, hvorfor dit fly er forsinket. Prøv at få personalet til at dokumentere forsinkelsen. Hvis flyselskabet ikke er skyld i forsinkelsen – f.eks. på grund af dårligt vejr – har du ikke ret til kompensation jævnfør EU’s regler.
- Tjek løbende, hvor meget du/I er forsinket. Er det i mere end to timer, skal flyselskabet sørge for, at du får mad, drikke og adgang til en telefon. Hvis flyselskabet tilbyder dig ekstra erstatning, skal du overveje nøje, om du vil sige ja eller nej. Tager du imod kompensationen her og nu, er det ikke sikkert, at du senere kan gøre krav på den større EU-bestemte erstatning.
- Husk at kræve kompensation for forsinkelser, aflysninger eller overbooking. Enten hos flyselskabet selv eller hos en af de online services, som har specialiseret sig i den slags – f.eks. AirHelp. Du har ret til erstatning tre år tilbage i tiden.
Skriv et svar