Hvis I skulle befinde jer i Hamborgs eller Frankfurts lufhavne i maj måned, skal I ikke undre jer, hvis I ser ældre Boeing 747 jumbo-fly i Lufthansa farver stå klar til af tage passagerer ombord eller aflevere dem, de har haft med på en kort rejse.
Jumbo-flyene er eller sendt på pension hos de fleste større flyselskaber. Bare ikke hos Lufthansa og den amerikanske præsident, der venter på fire nye Air Force One fly i skikkelse af ombyggede 787-800 maskiner fra Boeing.
Egentlig var jumbo’en også taget ud af flyveplanerne hos Lufthansa – ligesom den endnu større Airbus A380. Det var under Corona pandemien.
Begge har dog fået comeback hos Lufthansa. Dog til lidt forskellige opgaver:
Lufthansa vil således bruge sine gen-opdagede A380 kæmpefly til sine mest befærdede langdistance-ruter mellem f.eks. Tyskland og USA eller Mellemøsten.
Jumboerne indsættes i stedet på den korte indenrigs rute på 400 kilometer mellem Frankfurt og Hamborg. Her tager turen små 70 minutter.
Desuden vil Lufthansa bruge jumboer på sine ruter mellem Tyskland og Mallorca.
Her er efterspørgslen så stor i sommerperioden, at Lufthansa knap kan følge med. Boeing 747-400 kan sagtens fyldes op på ruten fra f.eks. München til Palma de Mallorca.
At se Jumboer på indenrigs ruter, var helt almindeligt i f.eks. USA og Japan for nogle år siden. Længe før Corona pandemien.
I Europa og Tyskland var det også dengang et særsyn. Det er nemlig dyrt at bruge så store fly med fire jetmotorer over korte afstande. De er bygget til de lange rejser over Atlanten eller til Asien.
Sidste gang, Lufthansa benyttede jumboen på indenrigs-ruter, var i 2017 i kølvandet på konkursen hos rivalen Air Berlin.
Da fløj Lufthansa omkring 60 dobbelt-afgange mellem Frankfurt og Berlin for at samle de mange strandede passagerer fra Air Berlin op.
Det er da heller ikke, fordi passagertallet mellem Hamborg og Frankfurt lige pludselig er gået helt amok, så hverken Deutsche Bahn med sine lyntog eller Lufthansa kan håndtere dem med sin normale – og meget mindre – Airbus A320 fly.
Lufthansa har brug for at holde et antal piloter up-to-date med betjeningen af Boeing 747-400, inden flyene for alvor sættes i rute igen. I den forbindelse er de korte indenrigs ture mellem de to tyske storbyer helt ideelle.
De fem planlagte tur/retur afgange bliver uden tvivl eftertragtede hos mange fly-entusiaster. Tænke sig at gå på vingerne igen med verdens nok mest kendte passagerfly, der har kælenavnet ”luftens dronning.”
Dobbelt-turene mellem Frankfurt og Hamborg sker om morgenen på datoerne den anden, fjerde, 11., 18. og 25 maj. Rejserne skal kunne bookes nu på Lufthansas hjemmeside.
Passagerer ombord skal dog ikke regne med den høje service, som Lufthansa normalt giver i sine store fly på de lange ruter.
Ombord på jumbo’en mellem Hamborg og Frankfurt leverer Lufthansa sin normale og mere sparsomme service, der kendes fra andre indenrigs ruter.
Medmindre efterspørgslen på de specielle afgange bliver helt enorme, vil Lufthansa afspærre den bagerste del af Economy Class.
Planlagt er et passagertal på maksimalt 200, hvilket svarer nogenlunde til indholdet af en lille Airbus A320….
(Indledningsfoto til artiklen: Adam Khan / Unsplash)
Skriv et svar