Hvis I ser internationale fodboldkampe i f.eks. Champions League på tv, vil I fra tid til anden opdage, at kendte flyselskaber reklamerer stort på stadion.
Emirates, Etihad og Qatar Airways er måske nok de mest synlige, men også andre flyselskaber forhandler om at blive tøjsponsor for Europas store fodboldklubber.’
En af disse forhandlinger har det italienske flyselskab ITA ført med berømte Juventus i Torino.
Her var det meningen, at ITA skulle betale 41 millioner euro eller ca. 310 millioner danske kroner for at afløse Jeep som navnetrækket på Juves stribede trøjer.
Kontrakten, der skulle have varet i tre år, bliver imidlertid ikke til noget. Italiens premier minister Giorgia Meloni har nemlig blokeret.
Den italienske stat ejer fortsat det underskuds-givende ITA, og hun mener, at det er et dårligt signal at sende til skatte-yderne, at de nu skulle betale en formue for at se de tre ITA bogstaver på brystet af Juventus Torino.
Ifølge italienske aviser er hele forløbet foregået lidt fordækt – typisk italiensk. Således skal landets finansminister i sommers have givet ITA et underhånds-tilsagn om pengene.
Desuden skal der på internet florere adskillige billeder af Juventus spillere i dragter med ITA logoet på.
De italienske medier gætter også på, at Meloni vil tage hensyn til Lufthansa, der senere i år køber 41 procent af ITA formedelst 325 millioner euro. Senere skal det tyske flyselskab overtage 100 procent.
På grund af EU-reglerne må Lufthansa ikke involveres i ITA’s drift og investeringer før efter den officielle overtagelses-dato.
Officielt har tyskerne ikke været orienteret om Juventus projektet, og Italiens premier minister vil nok ikke indlede et nyt samarbejde med tyskerne ved at gøre dem vrede og sure.
Men nu ved I i hvert fald, hvad et trøje-sponsorat hos en international topklub koster….
(Indledningsfoto til artiklen: Airbus)
Skriv et svar