Selvom Danmarks største lufthavn kom ud af tredje kvartal med et overskud på 77,2 millioner kroner, hjælper det ikke på et stort minus for resten af året. I de første ni måneder af 2021 har Københavns Lufthavn (CPH) fløjet med et underskud på 773,6 millioner kroner før skat.
Ledelsen i lufthavnen ser dog en langsom lysning, efter at rejse-restriktioner enten er lempet eller helt afskaffet i mange lande.
I juli, august og september kom passager-tallet op på 3,8 millioner. Det svarer til 46,2 procent af niveauet fra før Corona.
”Flyrejserne i Europa gjorde comeback denne sommer, båret frem af Corona-pas, vacciner, lempede restriktioner og en underliggende efterspørgsel efter rejser,” konstaterer Thomas Woldbye. Han er administrerende direktør i Københavns Lufthavn.
Helt anderledes ser det dog ud med de lange, interkontinentale ruter til f.eks. USA og Asien. Her er passagertallet i år blot 13 procent af, hvad det var 2019. Et styrtdyk i passagerer fra 2,9 millioner til kun 400.000 i årets første ni måneder:
”Det er en god nyhed, at USA og Thailand er genåbnet for turisme og rejser i november. USA er et af verdens vigtigste markeder. Før Corona-krisen rejste op mod en million amerikanere på ruterne til Danmark,” forklarer Thomas Woldbye,
Han tilføjer, at det er afgørende for Københavns Lufthavn, at der kommer mere gang i transfer-trafikken. Den skal f.eks. sørge for, at rejsende fra Skandinavien, Baltikum og Nordeuropa bruger København som springbræt til at rejse videre til Nordamerika og Asien.
Trods sommerens vækst er 2021 i CPH tynget af årets første måneder, hvor aktiviteten i lufthavnen ikke var højere end i 1962. Det vil sige 5.000 rejsende om dagen.
Omsætningen faldt med 67,5 procent – sammenlignet med de tre første kvartaler i det Corona-fri 2019. Den endte på knap 1,074 milliard kroner. Det var en nedgang i 19 procent i forhold til samme periode i 2020.
Lufthavnens administrerende direktør fortæller, at man nu nærmer sig et aktivitets-niveau, der kan finansiere både drift, vedligehold og nødvendige investeringer. Det er sket efter at reduceret omkostninger og investeringer med omkring to milliarder kroner.
Den voldsomme krise for luftfarten har betydet, at mange helt eller delvist statsejede lufthavne og flyselskaber i Europa har modtaget store statslige tilskud. Det gælder også Københavns Lufthavn.
I tredje kvartal har CPH modtaget 120 millioner kroner som en del af den danske stats hjælpe-pakker fra sidste år. Pengene er medvirkende til, at lufthavnen kan rapportere et positivt resultat på 77,5 millioner kroner for perioden. Uden den statslige hjælp ville også juli, august og september have givet underskud.
Corona har ikke kun været en katastrofe for CPH, men også for de mange virksomheder der lever af lufthavnen. Således mistede omkring 9.000 mennesker deres job i de seneste halvanden år. Medarbejder-tallet gik fra 22.000 før Corona til 13.000 under nedlukningen.
Nu er mange af lufthavnens virksomheder heldigvis begyndt at ansætte folk igen. Det gælder både butikker i terminalerne, flyselskaber, leverandører og de såkaldte ”ground handlere”, der på flyselskabernes vegne tjekker passagerer ind, håndterer bagage og yder service til fly under deres ophold i CPH.
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar