Salget af billetter mellem København og Dubai går åbenbart så godt, at Emirates har besluttet at indsætte større fly på ruten.
Dermed vil Københavns Lufthavn fra den 1. januar 2025 igen lægge baner, gates og terminaler til verdens største passagerfly – Airbus A380.
Emirates indledte sine flyvninger med A380 tilbage i 2015. I forbindelse med Corona pandemien for fem år siden skalerede Emirates ned til den mindre Boeing 777, som også stadig anvendes resten af dette år.
Derefter hedder det igen Airbus A380 i to etager, hvor der er plads til 615 passagerer ad gangen.
I den version, som Emirates vil benytte på sin rute mellem København og Dubai, har Airbus A380 plads til 615 passagerer.
På Business Class er der 58 luksus-sæder, der kan lægges helt fladt som en seng. På Economy Class vil der være 557 sæder, hvoraf en del sikkert vil være optaget af charter-ferie-gæster.
Emirates EK 152 afgår hver dag i uge fra Københavns Lufthavn kl. 14:45 og ankommer i Dubai kl. 00:10 lokal tid.
Retur-flyvningen letter fra Dubai klokken 08:30 lokal tid og lander i København klokken 12:30. Passagererne ombord betjenes af 26 kabine-ansatte.
Airbus A380 er meget populær blandt passagererne, fordi flyet er så stort, og man ikke føler sig, som om man sad i et aluminiums-rør.
Desuden har Emirates’ A380 som noget enestående en egen lounge med bar ombord. Fornemmelsen er mere som på et luksus-hotel end i et passagerfly.
Emirates er verdens største ejer af de store fly. Med 116 i sin flåde har Emirates flere kæmpefly på vingerne end alle andre flyselskaber tilsammen.
Under Corona var der mange, som dødsdømte A380. De mente, at der aldrig mere ville blive behov for kæmpefly, som kun kunne starte og lande i specielt indrettede lufthavne.
Mange flyselskaber sendte også Airbus A380 på pension – dog ikke Emirates. Disse flyselskaber som f.eks. Lufthansa har i mellemtiden fortrudt og har genindført luftens kæmper.
Rejsende fra København bruger ikke kun Emirates for at besøge Dubai og de Forenede Arabiske Emirater.
Dubai er også en populær omstignings-center for at flyve videre til f.eks. Australien, Bali, Mauritius og Sydafrika….
(Indledningsfoto til artiklen: Andi Munich / Pixabay)
Skriv et svar