”Hovj, der er nogen, som sover i cockpittet.”
Normalt vil den slags udråb få de fleste mennesker ombord på et fly til at stivne. Er de nu midt i en ny actionfilm i biografen, hvor en uskyld passager med lastbil-kørekort skal lande et kæmpefly ved hjælp af flyvelederens stemmer nede på jorden?
Heldigvis ikke. De mennesker, der sover ude i cockpittet blandt alle instrumenter, har faktisk betalt penge for at sove der. For dem er piloternes gamle arbejdsplads nu deres hotelværelse.
Pensionerede passagerfly, der er bygget om til kontorer, restauranter eller Airbnb hjem, har vi allerede set før – og skrevet om.
Det nye i dette projekt er, at hotellet anbringes i verdens største passagerfly. En kasseret Airbus A380, der oven i købet er placeret lige ved siden af, hvor mega-flyet blev født og bygget.
Nærmere betegnet ved Toulouse Blagnac lufthavnen i Sydfrankrig, som både Airbus og den mindre fabrikant ATR – dem med turboprop flyene – anvender til prøveflyvninger. Det fortæller den franske lokalavis ”Ladepeche.”
Ideen til at forvandle en A380 til et hotel kommer fra den tidligere Airbus ingeniør Frédéric Deleuze, der synes, at en af verdens bedste maskiner at flyve i ikke bare skulle sygne hen på en fly-kirkegård i en fjern ørken.
Hvor Airbus A380 normalt nemt kan transportere 550 passagerer i tre klasser, skal hotel-udgaven give hver enkelt gæst nærmest fyrstelig plads.
Ifølge de første planer for ”Project Envergure” – det franske ord for vingespænd – skal flyet rumme 31 hotelværelser i to størrelser plus to store suiter.
Standard-værelserne er på 16 kvadratmeter og deluxe udgaverne på 23 kvm. De udstyres så med en Queen Size seng eller to mere almindelige sovebrikse.
Den ene af de to suiter i A380 hotellet omfatter det tidligere cockpit. Den anden er placeret, hvor kæmpeflyet før havde sine First Class passagerer i skroget.
Luksus-fornemmelsen skal være den samme som at flyve på ”first” eller “upper class”, som multi-milliardæren Richard Branson kalder de dyreste sæder i sine Virgin Atlantic fly.
Det amerikanske luftfarts-medie ”The Points Guy” fortæller, at de to suiter på hver 35 kvadratmeter udstyres med egne marmor-badeværelser, separat opholdsstue og et soveværelse med King Size seng.
Den gamle Airbus skal bibeholde sin berømte bar, men plads til egen restaurant har Frédéric Deleuze ikke villet ofre.
Det bevingede hotels spisesal vil han i stedet flytte over i et kasseret kontroltårn, der er placeret lige ved siden af flyet. Heroppe er der bedre udsigt og 60 spisepladser.
Deleuze er stødt på stor velvilje i Toulouse’ bystyre, men mangler to vigtige ting – et gammelt fly og penge til at bygge det om. Om alt går vel, kan A380 hotellet stå færdig i 2024.
Foreløbig ser det ud til, at idémanden kan få finansiel og byggemæssig støtte fra den store franske entreprenør-koncern Groupe Duval, mens naboen Airbus da må kunne levere en pensioneret A380
Airbus stoppede i december med produktionen af kæmpeflyet A380. Gennem 14 år blev 254 eksemplarer solgt til flyselskaberne. I dag ejer Emirates 123 af dem.
79 Airbus A380 fly er sat i drift igen hos syv flyselskaber efter Corona krisen, så helt outdated er flyet bestemt ikke.
Lige nu ser Airbus dog ud til at få flere af sine gamle A380’ere i hovedet igen. Lufthansa afleverer nemlig sine kæmpefly tilbage og vil gerne have nogle mindre maskiner i bytte – f.eks. Airbus A350.
(Indledningsfoto til artiklen: Groupe Duval and Frédéric Deleuze)
Skriv et svar