Døde kan da godt kaldes til live igen. Det beviser det tyske flyselskab Lufthansa-
Den 14. september 2021 – midt under Corona pandemien – fik Airbus A380 ellers dødsstødet, da det sidste af 14 eksemplarer af kæmpeflyet tog på sin sidste rejse fra Tyskland til den spanske lufthavn Teruci.
Dér blev maskinen sendt i den såkaldte ”deep storage,” hvor vigtige apparater blev bygget ud og vinduer klæbet til med tape. Normalt betyder det sidste trin inden flyenes kirkegård.
Den samme dato erklærede Lufthansas topchef Carsten Spohr bramfrit over for pressen, at ”Airbus A380 kommer aldrig tilbage.”
På dét tidspunkt lå al luftfart i et stort sort hul. Stort set ingen regnede med, at der nogensinde ville blive brug for de store fly i to etager igen. Med deres fire jetmotorer var de for dyre i drift.
Af samme grund stoppede Airbus produktionen helt af verdens største passagerfly. Langt de fleste flyselskaber – bortset fra Emirates – tog A380 ud af rutedriften.
Men selvfølgelig har man en mening, indtil man tager en ny – sådan som Danmarks gamle statsminister Jens Otto Krag blev citeret for.
Det samme siger Lufthansa nu – og med dem ledelserne i en stribe andre flyselskaber. Airbus A380 har nemlig ikke kun gjort comeback hos Emirates, men også hos bl.a. Singapore Airlines og British Airways.
Alle har de kunnet mærke, at passagererne er vendt hurtigere tilbage i flyene, end selv optimistiske analytikere turde forudsige. Lige pludseligt er der ingen behov for fly, der kan transportere mange hundrede passagerer på samme tid.
I sommers rettede Carsten Spohr på sin udtalelse fra sidste år. Nu hed det pludseligt, at Lufthansa vil bringe A380 tilbage i tjeneste. Tre eller fire maskiner vil blive gjort klar så hurtigt som muligt.
Den første Lufthansa kæmpe med registrerings-nummeret D-AIMK og dåbs-navnet ”Düsseldorf” landede i Frankfurts lufthavn fredag aften.
Lufthansa teknikere har brugt næsten to måneder på at gøre flyet startklar igen. Selv da måtte den første flyvetur ske på en lettere amputeret måde.
Kæmpeflyet måtte nemlig tage hele turen med landings-stellet ude. Derfor tog hjemrejsen hele 3,5 timer mod normalt to.
Forklaringen er, at lufthavnen i spanske Teruel ikke råder over udstyr, der kan teste, om landings-stellet kan klappes ud og i. For en sikkerheds skyld fløj man derfor med alle 22 hjul ude i fri luft.
Indtil Lufthansas første comeback-kæmpe kan tage imod passagerer og starte på sin første ruteflyvning igen, vil der gå yderligere et antal måneder.
Flyet skal nu gennemgå en omfattende general-overhaling hos Lufthansa Technik, hvor bl.a. samtlige hjul og 16 sæt bremser bliver udskiftet. Det hele vil nok tage 4.500 arbejdstimer….
(Indledningsfoto til artiklen: Lufthansa)
Skriv et svar