Efter næsten fem års fravær er verdens største passagerfly – Airbus A380 – vendt tilbage til Københavns Lufthavn.
Præcist på nytårsdag den 1. januar landede en stor A380 fra Emirates igen på asfalten i Danmarks største lufthavn.
Emirates er dermed det eneste flyselskab, der betjener København med kæmpeflyet.
Airbus A380 har generelt fået et comeback, efter at det var dødsdømt af mange i forbindelse med Corona pandemien.
Ikke fordi Airbussen var slem til at blive smittet med Corona, men fordi store dele af lufthavns-branchen mente, at tiden var slut for kæmpefly.
De ville i stedet blive afløst af meget mindre fly, der kunne flyve langt. Tiden har vist noget helt andet.
Emirates er fortsat det flyselskab i verden, der har flest A380 i sin flåde, hvor over 100 kæmpefly er travlt beskæftiget.
Også flere andre flyselskaber har taget A380 tilbage fra gemmerne eller reddet dem fra fly-kirkegården.
Det gælder bl.a. Lufthansa, British Airways, Singapore Airlines, Etihad, Qantas og Qatar Airways,
Emirates er vendt tilbage med A380 netop, som Københavns Lufthavn tager hul på sit 100-års jubilæum i 2025.
I København stopper kæmpeflyet ved Finger C, hvor det med 615 sæder kan tage over 43 procent flere passagerer end noget andet fly i lufthavnen.
Emirates bruger Airbus A380 til at forbinde København med Dubai, hvorfra man kan flyve videre til 140 andre lufthavne og destinationer verden over.
Kæmpeflyet starter og lander i København hver dag fremover. Afgangen foregår klokken 14:45 og ankommer til Dubai klokken 00:10 lokal tid.
Returflyvningen – EK151 – vil afgå fra Dubai klokken 08:30 lokal tid og lander i den danske hovedstad klokken 12:30 dansk tid.
Mange danskere flyver ikke længere end til Dubai, hvor de holder ferie i den fascinerende ørkenby med flotte sandstrande, skyhøje bygninger og utrolige attraktioner.
Eksotiske ferie-rejsemål som Bali, Mauritius og Sydafrika er også populære. De kan nås med en enkelt mellemlanding og omstigning i Dubai.
Den Airbus A380, der fremover bliver et dagligt syn i Københavns Lufthavn, er opdelt i to klasser. Der er 557 sæder på Economy Class og 58 i Business. Sidstnævnte sæder kan klappes helt fladt ned til en seng.
Flyene er også udstyret med Emirates’ berømte Onboard Lounge, der er en rigtig bar med fagkundig betjening ombord.
Emirates har samtidig udvidet sit globale netværk ved at genoptage ruter til Phnom Penh i Cambodia via Singapore.
Desuden vil Emirates åbne nye ruter til Bogota i xxxxx via Miami i USA samt Madagaskar via Seychellerne.
Emirates flyver bl.a. med dansk kabine-personale og serverer regional mad på sine flyvninger.
Ombord er underholdnings-systemet Ice, der har op til 6.500 kanaler med film, tv-serier, podcasts, spil osv.
For nylig har Emirates udvidet sit samarbejde med Spotify, så udvalget i flyene er blevet meget større med hensyn til podcasts og spillelister med musik.
I øvrigt oplyser Emirates, at man også har åbnet en fragtrute mellem Dubai og København:
En gang om ugen vil Emirates SkyCargo indsætte et Boeing 777 fragtfly på ruten, der bliver den 38. af slagsen for det arabiske flyselskab….
(Indledningsfoto til artiklen: Sarim Khalid / Unsplash)
Skriv et svar