Søndag blev der sat et (trist) punktum i den civile luftfart, da den sidste Airbus A380 forlod samle-fabrikken i Hamborg på sin allersidste test-flyvning.
Egentlig var det meningen, at begivenheden skulle festligholdes med manér, men på grund af de skærpede Corona restriktioner i Tyskland måtte det opgives.
I stedet fløj piloterne en meget speciel afskeds-runde over det østlige Tyskland og det sydfynske øhav. Ruten var udformet som et stort hjerte, hvilket dokumenteres af online-siden Flightradar24.com. Den følger alle passagerflys ruter i luften.
A380’eren med serie-nummeret MSN 272 og kendetegnet A6-EVS bliver overført til Dubai en af de nærmeste dage, hvor den vil indgå i flåden hos Emirates.
Selvom kæmpeflyet i to etager har været meget populært hos passagererne, passer det ikke længere ind i luftfarten efter Corona.
Den er præget af krav om lavere forurening og færre passagerer. Derfor går de fleste flyselskaber i dag efter mindre flytyper som f.eks. Airbus A321neo eller Boeing 737 MAX.
Emirates er i dag det eneste flyselskab, der fortsat benytter kæmpeflyet i stor stil. Dubai-selskabet har i dag over 100 eksemplarer i sin stald. Flere end alle andre flyselskaber tilsammen.
De fleste andre flyselskaber har eller er ved at sende Airbus A380 på pension. Det gælder f.eks. Lufthansa og Air France.
Helt modsat hos Quantas i Australien eller British Airways. Sidstnævnte er i fuld gang med at gen-indføre sine kæmpefly efter to års langtids-parkering på jorden.
British Airways benytter i øjeblikket A380 på sine ruter fra London til Frankfurt og Dubai. I løbet af den næste måned går flyet også i rute igen mellem London og New York og Los Angeles.
Den første Airbus A380 gik i rute den 25. oktober 2005 hos Singapore Airbus. Siden da har Airbus solgt og snart udleveret 249 eksemplarer til flyselskaberne….
(Indledningsfoto til artiklen: Flightradar.com)
Skriv et svar