Hver gang et skib er bygget færdig på Tysklands største krydstogt-værft, er det noget af en bedrift at få det sendt ud på det åbne hav,
Meyer Werft i Papenburg ligger nemlig 36 kilometer inde i landet, og skibene skal manøvreres igennem den smalle Ems-flod for at komme til Nordsøen.
Når et af de store nye krydstogtskibe står klar, ligner det en halsbrækkerisk opgave at få det bragt helskindet igennem denne sejltur.
Med deres mange dæk rager skibene nemlig mange etager over digerne ved Ems. Rejsen tager 19 timer og overværes hver gang et talstærkt publikum på broer og diger, som knipser løs med kameraer og mobiltelefoner.
Det skete igen mandag, hvor Carnival Cruise’ helt nye Jubilee sejlede igennem det smalle farvand fra Papenburg til Ems-flodens udmunding.
Overførslen, som sejlturen kaldes i fagsprog, forløb uden problemer. Inden de havde kaptajn, styrmand og rorgænger øvet sejlturen mange gange i værftets computer simulator.
Sejlturen foregår heller ikke ved egen kraft. I stedet trækkes de enorme skibe baglæns gennem floden ved hjælp af flere slæbebåde.
Da den vanskeligste del af turen var overstået og Ems-flodens munding nået, kunne Carnival Jubilee dreje sig 180 grader for at fortsætte med egne motorer til Eemshasven i Holland.
Her skal skibet gøres endelig klart, inden det i december sejler til USA og Galveston i Texas.
Den officielle jomfru-rejse indledes den 23. december og går til Karibien. Alle pladser ombord er udsolgt.
Jubilee er det tredje i Carnivals XL Class af krydstogtskibe. De to andre er Mardi Gras fra 2020 og Carnival Celebration 2022. De blev begge bygget i Meyer koncernens Turku værft i Finland.
Motorerne i Carnival Jubilee drives af flydende naturgas (LNG), der er mindre miljø-belastende end traditionel diesel eller bunkers-olie.
Det nye skib vejer 183.900 tons og har plads til 5.400 passagerer….
(Indledningsfoto til artiklen: Carnival Cruise Line)
Skriv et svar