Mens millioner af mennesker har været ”tørlagt” under Coronaen uden mulighed for at tage på deres elskede krydstogter, har nogle af dem måske tænkt over, om de store skibe ikke kunne forbedres.
Er cruise-skibene virkeligt så perfekt indrettede og flot lakerede, som rederierne gerne vil fortælle os – eller kunne de blive endnu mere spændende at skue.
Verdens fjerde-største krydstogt-rederi – schweiziske MSC Cruises – benytter lige nu lavvandet til at udskrive en konkurrence om at designe udsmykningen af det kommende MSC Euribia. Det vil være MSC’s mest bæredygtige krydstogt-skib nogensinde og efter planen stikke til søs i 2023.
Kreative sjæle over hele verden er opfordret til at indsende deres forslag til at pynte MSC Euribias skrog, så det både pynter og gafspejler en krydstogt-fremtid med mindre forurening og bedre klima.
Konkurrencen løber frem til den 20. december 2021, og der virker flotte præmier til de bedste forslag til udsmykningen: Førsteprisen er 14.000 euro og et gratis krydstogt med MSC Euribia. Derudover vil MSC præmiere yderligere seks bidrag med 1.500 euro hver.
Det nye skib er 331 meter langt og skroget 15 meter højt. Med andre ord er det et stort kunstværk, som skal produceres. Det skal kun påføres det hvidt lakerede stålskrog på arealet over vandoverfladen.
MSC indledte byggeriet at Euribia i juni måned. Skibet er opkaldt efter den græske gudinde, der beherskede havene – Eurybia.
Motorerne i det nye krydstogtskib kører på flydende naturgas (LNG). Den seneste nye teknologi skal sikre, at Euribia belaster klimaet med 25 procent mindre CO2 end, hvis det sejlede på almindelig bunkers olie.
MSC er bestemt ikke det første rederi, der har bedt passagerer og kreative sjæle om hjælp. Tidligere har bl.a.rederiet Azamara fundet navnet “Onward” til sit nye skib via en konkurrence på det sociale medie Twitter….
(Indledningsfoto til artiklen: MSC Cruises)
Skriv et svar