Alle, der flyver meget, kender trængslen, når folk skal ombord på flyet. Det går nogle gange godt. Andre gange maser passagererne løs og tænker slet ikke over, at boardingen måske ville gå hurtigere, hvis det hele skete mere organiseret.
De fleste flyselskaber lader som regel Business Class og andre Premium passagerer komme ombord først. Det samme gælder med gang-besværede og familier med små børn. Først derefter kan alle andre finde deres pladser.
Mange er efterhånden enige om, at det næppe er den mest tidsbesparende metode. Men ingen har fundet på noget bedre, selvom forsøgene har været mange og hyppige. Den gyldne formel er ikke dukket op – endnu.
Nu vil Englands næststørste lufthavn – London-Gatwick – forsøge med noget nyt. I de næste to måneder indfører Gatwick en anderledes rækkefølge for boarding. Det sker ved lufthavnens Gate 101.
Målet er dels at gøre ombord-stigningen mere komfortabel for passagererne. Dels vil Gatwick forsøge at afkorte den typiske boarding-tid.
Det er nemlig en kendsgerning, at flyselskaber og lufthavne tjener flere penge, jo kortere tid de har dem stående ved en gate.
Gatwicks idé er ikke ny. Den har været prøvet før, men briterne mener nu at have fundet en måde at finpudse og optimere metoden yderligere:
Lufthavnen lader først og fremmest passagererne stige ind fra bagenden – ikke som normalt ad den forreste dør.
Gate-personalet råber samtidig hver tredje sæderække op. På den måde kommer f.eks. passagererne i række 30 først ombord og derpå række 27. Herefter følger række 29 og 26 osv osv i samme rytme.
London-Gatwick ser til gengæld blot fra et andet seating-trick. Det foreslår, at passagerer med vindues-plads boarder først, derefter rejsende med midtersæde og til sidst dem, der har gaflet en gang-plads.
Lufthavnen mener ikke, at sæde-prioriteringen vil give yderligere tidsbesparelser end de 10 procent, som man skal kunne opnå ved at boarde hver tredje sæderække.
Nu skal teorien så afprøves i praksis i to måder. Det sker på fly til de korte distancer som f.eks. Airbus A320 eller Boeing 737.
Den nye metode skal især være en fordel, hvis der er mange grupper eller familier med ombord, som gerne vil sidde sammen og boarde på samme tid.
Ved at give luften fra de tre sæderækker får de lidt længere tid til at komme på plads og placere deres bagage, inden de næste fem eller seks mennesker får adgang til kabinen….
(Artiklens indledningsfoto: Chris Brignola / Pixabay)
Skriv et svar