England bliver hjemsted for årets hidtil største flykaos i de kommende dage og uger.
Da strejker nemlig service-medarbejdere i Londons Heathrow Airport. De nedlægger arbejdet den 26. og 27. juli, hvilket vil påvirke alle flyselskaber i Europas største lufthavn.
De 4.000 strejkende omfatter bl.a. sikkerhedsvagter, teknikere, brandfolk, interne chauffører og service medarbejdere, der alle er vigtige elementer i, at en lufthavn kan fungere.
Heathrow selv vurderer, at 500.000 passagerer vil blive ramt af strejkerne fredag og lørdag. Det er en særlig følsom weekend, fordi de engelske skolers sommerferie netop er begyndt.
Dertil kommer, at British Airways’ piloter har besluttet at gå i strejke, fordi de er utilfredse med deres lønninger og bonus-aftaler.
Piloternes fagforening har endnu ikke sat datoer for strejken, men British Airways forsøgte i går forgæves at få nedlagt et juridisk forbud mod arbejds-nedlæggelsen.
Den britiske domstol meddelte efterfølgende, at man ikke ville blande sig i arbejdsmarkedets indbyrdes stridigheder. Parterne havde stadig muligheder for at finde sammen, vurderede dommeren.
Hun tillod dog samtidig, at hendes dom kunne appelleres til en højere instans. Indtil den har talt, og et næste retsmøde gennemført, vil piloterne ikke gå i strejke.
Pilot-strejke eller ej. Så er det nok en god idé at gen-overveje sine rejseplaner, hvis de omfatter England eller mellemlandinger i Heathrow på vej ud i verden.
Prøv eventuelt at flyve via andre store lufthavne nede i Europa, hvis ikke der er direkte flyvninger til destinationen fra en dansk lufthavn. Frankfurt, Amsterdam og Paris virker som de bedste alternativer til Heathrow i London.
Vil lamme lufthavnene
I dag får den nye pilotstrejke hos British Airways den største omtale i danske medier. Den er også vigtig, men lige nu er service-personalets arbejds-nedlæggelser mere aktuelle. Også for danske rejsende til London.
Som nævnt strejker jord-personalet for første gang på fredag og lørdag. I august kommer yderligere strejke-datoer.
De 4.000 medarbejderes fagforening Unite siger ligefrem, at ”strejkerne kan muligvis lukke lufthavnen helt ned”. Så er vi advaret.
Ud over på fredag og lørdag vil service-personalet nedlægge arbejdet i Heathrow mandag den 5. august, tirsdag den 6. august, fredag den 23. august og lørdag den 24. august.
Service-medarbejderne i Heathrow har i øvrigt fået støtte fra den store lufthavns brandmænd. Omkring 100 brandfolk vil gå i strejke på de samme datoer som deres kolleger.
Pilot-strejke hos British Airways
80 pct af de i alt 4.500 piloter hos British Airways besluttede sig mandag til at gå i strejke. Mange måneders forhandlinger er ikke kommet ud af stedet, og nu har piloterne mistet tålmodigheden med deres arbejdsgiver.
Uenigheden drejer sig ikke kun om det klassiske emne løn, hvor piloterne har afvist et tilbud om en forhøjelse på 11,5 pct over tre år.
Piloterne forlanger også at få en andel af British Airways’ overskud. Det var sidste år på 2,6 mia. GBP eller 22 mia. kroner.
Bliver strejken til noget, vil det være første gang i over 40 år, at England store gamle flyselskab lammes af en arbejdsnedlæggelse i cockpittet.
British Airways har oplyst, at en strejke vil koste flyselskabet op til 340 millioner kroner om dagen – 40 mio. GBP.
Eventuelt kan finansfolkene hos British Airways ringe til deres skandinaviske kolleger hos SAS i Stockholm for at høre, hvad en strejke koster. SAS oplevede en flere uger lang pilotstrejke i foråret.
Sandsynligvis vil en pilot-strejke foregå i august, hvor British Airways har 3,75 millioner forhånds-booking af rejser i sine computere.
August er en særlig følsom måned, fordi englænderne holder sommerferie fire til seks uger senere end f.eks. danskerne. Det betyder, at august er landets helt store ferie-måned.
Hvad med erstatning til passagerer?
Trends & Travel har tjekket, hvordan de juridiske forhold ser ud for at få kompensation for forsinkede eller aflyste flyafgange i forbindelse med det forventede kaos i luften over England?
Marketing- & pressechef Alex Kirkeberg fra Flyhjælp.dk oplyser, at den engelske situation skal splittes op i to scenarier.
Strejker hos lufthavnes personale kan man ikke gøre flyselskaberne ansvarlige for. Med andre ord vil det nok være svært at vinde en erstatningssag med EU’s såkaldte Forordning 261 i hånden.
Sagen er helt anderledes ved en pilot-strejke. Hvis man kan sandsynliggøre, at flyselskabet kendte til arbejds-nedlæggelsen i god tid til at booke sine passagerer om, skal selskabet betale kompensation.
I England skal piloterne varsle strejken 14 dage i forvejen, så British Airways er blevet advaret i god tid. Desuden har flyselskabet forhandlet med piloterne i månedsvis og haft en god fornemmelse af, at det hele nok endte i en strejke.
Flyhjælp.dk er et af flere juridiske konsulent-firmaer, hvis advokater har specialiseret sig i at hjælpe fly-passagerer med at få kompensation og erstatning i forbindelse med forsinkelser, aflysninger af afgange og over-booking af fly….