Sommeren i år var den dårligste i 20 år med hensyn til flyforsinkelser i luften over Europa.
2022 og 2023 var slemme, fordi luftfarten led under eftervirkninger efter Corona pandemien, men dårligt blev altså bare værre i år.
Advarslen kommer fra Eurocontrol i Belgien, der koordinerer flyveledere over hele vores del af verden og dermed står for den overordnede kontrol med lufttrafikken.
Rent konkret handler det om begrebet ”OTP15”. Det betyder ”On Time Performance” og beskriver, at en flyforsinkelse først registreres, når den er over 15 minutter.
I perioden fra juni til august 2024 landede kun 65 procent af alle rutefly til tiden. I 2023 var det 66 procent og tilbage i 2019 – før Corona – meget bedre 72,9 procent.
Når Eurocontrol måler på forsinkelser flyenes starter og afgange, lå tallet på 56,9 procent i denne sommer. Til sammenligning var procenten 58,8 i 2023 og 65,7 i 2019.
Eller vist i konkret tid: I denne sommer lå forsinkelserne på rutefly på i gennemsnit 21,4 minutter. Det er 1.4 minutter længere end sidste og 4,5 minutter mere end i 2019.
Mens 11,8 minutter af den forlængede rejsetid kan forklares med forsinkede fly, passagerer og bagage i forbindelse med f.eks. mellem-landinger og flyskift, må Eurocontrol også indrømme, at flyvelederne har deres del af skylden.
De kan tilskrives 4,6 minutter af sommerens flyforsinkelser, hvilket er hele 52 procent mere end i 2023 – og den værste nogensinde.
Eurocontrol tilskriver den dårligere effektivitet en kombination af dårligt vejr, en større lufttrafik end forventet og mangel på flyveledere i flere lande:
”Der er helt afgjort brug for handling, så situationen ikke bliver endnu værre i sommeren 2025”, skriver Eurocontrol.
”Den kan bedst løses ved at gennemføre en dyb struktur-ændring, der tager hensyn til fremtidige udfordringer som flere fly i luften og ændrede klima-forhold,” fortsætter organisationen.
I praksis kan det bl.a. ske ved at ansætte flere flyveledere i en række. Desuden skal tjeneste-planlægningen forbedres, så man bedre kan reagere på efterspørgslen.
Dertil skal flyselskaberne blive bedre til at overholde den tildelte flyvehøjde….
(Indledningsfoto til artiklen: Tahir Osman / Unsplash+)
Skriv et svar