Mens udenlandske lavpris-selskaber som Ryanair og easyJet vinder frem på det italienske marked måned for måned, går det rigtig dårligt for landets egne flyselskaber.
Italiens nationale airline Alitalia har kæmpet med en vis legemsdel i vandskorpen gennem flere år, og nu har også landets næststørste flyselskab – Air Italy – kastet håndklædet i ringen.
Air Italy går i likvidation, og selskabets 12 fly – otte Boeing 737 og fire Airbus A330 – må blive stående på jorden.
Konkursen hos Air Italy er en økonomisk bet for Qatar Airways. Det arabiske selskab troede ellers indtil for få dage siden, at man så et stort potentiale i Air Italy.
Det italienske flyselskabs fremtid afhang dog også af, at der også var vilje hos andre aktionærer til at poste flere penge i foretagendet. Det var der åbenbart ikke.
Qatar Airways gik ind som mindretals-aktionær hos Air Italy i november 2017. Majoriteten lå fortsat hos det italienske finans-selskab Alisarda, der ejes af en anden araber. Nemlig Karim Aga Khan IV, der står i spidsen for 20 millioner ismailister.
Air Italy blev stiftet helt tilbage i 1963 og var gennem mange år den største konkurrent til statslige Alitalia. I det første lange stykke tid hed Air Italy Meridiana, men blev døbt om, da Qatar Airways gik ind med en pose penge med adskillige milliarder i.
Konkurrenten Alitalia har det ikke meget bedre. Italiens tidligere nationale stolthed på vinger lever på lånt tid.
Skiftende regeringer i Rom har givet Alitalia respit frem til sommer for at finde nye investorer, der vil og kan føre selskabet videre.
Politikerne vil ikke længere spytte milliarder i kassen hvert år til en virksomhed, der ikke kan løbe rundt i sin nuværende struktur. Historisk set har Alitalia alt for mange ansatte på grund af gamle aftaler med Italiens stærke fagforeninger.
Både Lufthansa, Delta Air Lines og Air France – KLM har været nævnt som købere af Al Italia. Lige nu ser ingen af dem dog ud til at være særlig lum på ideen….
(Indledningsfoto til artiklen: Aldo Bidini / Wikimedia)
Skriv et svar