Det er almindelig kendt, at man forventes at betale drikkepenge mange steder i USA.
Det gælder ikke mindst i taxaer eller på restauranter, barer og cafeer. Her udgør ”tips” en stor del af tjenernes indtjening.
Nu om dage udgør drikkepenge op til 25 procent oven i regningen. Dertil kommer, at mange amerikanske supermarkeder er begyndt at forlange tips ved deres selvbetjenings-kasser.
Det skal turister og forretnings-rejsende være klar over, inden de tager til USA. Deres ophold i ”guds eget land” kan hurtigt blive meget dyrere end forventet.
Amerikanerne selv er dog begyndt at betale færre drikkepenge end før.
Ligesom turister er mange af dem nemlig irriterede over det hastigt voksende antal steder, hvor de forventes at betale drikkepenge ad digital vej.
Typisk med et kreditkort på en iPad. Gamle dages metode med at lægge dollar-sedler og mønter på underkoppen er yt.
At få de nye elektroniske “tipping” maskiner stukket i hovedet føler mange kunder som mere påtrængende end et glas på disken med nogle få pengesedler i.
De nye drikkepenge-terminaler dukkede for alvor op I USA under Corona pandemien, hvor de i første omgang blev accepteret langt hen ad vejen af kunderne.
Da forstod de udmærket, at drikkepenge kunne være med til at holde restauranter og butikker i live, mens krisen stod på.
Krisen er imidlertid overstået, og nu virker det pågående, når de digitale terminaler gør det endnu nemmere for forretnings-indehavere at skubbe omkostningerne ved at have ansatte direkte over på kunderne.
I dag ser man ofte en modreaktion: Kunder vender ryggen til terminalen, når de har valgt deres bestilling. Tips vil de ikke betale.
Andre kunder lægger drikkepenge uanset hvad. Det er en del af den amerikanske kultur, og de føler sig flove, hvis de ikke gør det.
På den anden side kan man også godt forstå, at mange forsøger at undgå at betale fem dollars i tips oveni for et krus iskaffe, der i forvejen er blevet dyrt at købe.
Ifølge fagmediet ”Bankrate” har to af tre voksne amerikanere i dag en negativ holdning til drikkepenge. Stærkest modstand er der hos de unge i Generatinon Z mellem 15 og 25 år.
De mener, at forretninger skulle betale deres ansatte en bedre løn frem for at være så afhængige af drikkepenge.
32 procent er irriterede over de digitale skærme, hvor de ofte skal indtaste drikkepenge beløbet, før de overhovedet har fået varerne.
Næsten lige så mange – 30 procent – synes, at den amerikanske tipping-kultur er kommet helt ude af kontrol, mens 15 procent er i tvivl om, hvor meget de skal betale i drikkepenge og hvem, der skal have dem.
Mange forretninger ser dog ud til at erkende, at de er gået for langt med penge-indkradsningen:
Ved det seneste årsskifte var 48 procent af dem begyndt at inkludere drikkepenge I regningen for overhovedet at få kunderne til at betale. Det er 11 procent flere end før Corona….
(Indledningsfoto til artiklen: Lala Azizli / Unsplash+)
Skriv et svar