De store international flyshows er ikke kun et udstillings-vindue for det nyeste nye i passager-maskiner og militært isenkram til luften.
Showene plejer også at være et evigt kapløb mellem de to flyfabrikker Boeing og Airbus om at trække flest ordrer fra flyselskaberne hjem.
De fleste bestillinger er nok forhandlet på plads, længe inden flyshowene åbner for portene, Men den sidste underskrift bliver som regel sat under showet, fordi der her er størst chancer for at få omtale i alverdens medier og tv-udsendelser.
Sådan er det også tilfældet med Dubai Air Show 2019, der åbnede i De Forenede Emirater i går. Showets 1.288 stande ventes besøgt af 87.000 gæster fra hele verden.
Mens messens førstedag var stille, kom der virkelig gang i nyhederne i dag mandag. Her lagde europæiske Airbus sig klart i spidsen med 170 bestillinger på nye passagerfly.
Boeing holdt sig mere beskedent tilbage med 10 ordrer. De var til gengæld alle på den kriseramte 737 MAX model, der i øjeblikket har start-forbud over hele verden.
Alligevel har charter-selskabet Sunexpress tillid til MAX. Selskabet ejes dels af Lufthansa, dels af Turkish Airlines. Betingelsen er dog, at alle myndigheder godkender MAX på alle punkter.
Boeing venter også på en bindende underskrift fra flykoncernen IAG, der ejer British Airways, Iberia, Vueling og Aer Lingus.
I sommers proklamerede IAG, at man ville bestille 200 Boeing 737 MAX, men siden har der været ganske stille om den kontrakt.
Store ordrer har Airbus fået på plads i Dubai i dag:
Lavpris-selskabet Air Arabia har således bestilt 120 Airbus fly af A320neo familien. 20 af maskinerne er de helt nye langdistance modeller A321XLR.
Går man efter katalog-priserne, har Air Arabias ordre alene en værdi af 14 milliarder dollars eller ca. 96 mia. kroner. Det er dog, inden de sædvanlige rabatter er trukket fra.
Emirates brugte også hjemmebanen i Dubai som anledning til at købe 50 store Airbus A350 maskiner, Det er 20 flere end ved første annoncering af dealen tilbage i februar. De 50 A350’ere koster 16 milliarder dollars minus rabat.
Emirates forholder sig til gengæld tavs om, hvorvidt selskabet også vil købe 40 maskiner af den mindre Airbus A330neo til sine lange distancer, eller om Boeing vinder ordren til sine 787 Dreamliners. Man taler med begge parter, forlød det fra Emirates.
(Indledningsfoto til artiklen: Dubai Air Show 2019)
Skriv et svar