
Hvert år i marts får PR-afdelingerne i en række danske og nordiske virksomheder travlt med at holde øje med Sustainable Brand Index.
Bag betegnelsen står Europas største uafhængige rapport om de mest bæredygtige virksomheder og varemærker i en række industrier og brancher.
Rejser, flyselskaber og hoteller hører også med i analysen, hvor 10.000 danske og 25.000 svenske forbrugere bliver spurgt om deres vurdering af 260 danske og 434 svenske mærkers præstationer i bæredygtig og et grønt image.
Mere konkret blev deltagerne interviewet om, hvor godt de deltagende virksomheder lever op til FN’s 17 såkaldte ”Sustainable Development Goals.”

Spies er ikke kun Danmarks største rejsebureau. Spies har også det mest bæredygtige image i danske rejser og turisme. (Foto: Spies)
I går kunne jeg her på Trends & Travel fortælle, at Scandic kæden for første gang placerede sig helt i top i kategorien af danske hoteller.
I dag fortæller SAS, at flyselskabet for sjette gang er kåret som det danske flyselskab med det grønneste image. I Sverige er det sket 14 år i træk.
Spies kan glæde sig over at have vundet den tilsvarende førsteplads i Danmark i kategorien ”Rejser og turisme.” Med andre ord er Danmarks største rejsebureau også landets grønneste.
”Vi har iværksat en række meget ambitiøse klima-tiltag i de senere år. Det er dejligt, at forbrugerne også har bemærket dem,” konstaterer Sofie Folden Lund. Hun er kommunikationschef i Spies.
Helt konkret har Spies sat ind på to centrale områder, der tilsammen udgør 99 procent af den CO₂, som bliver sluppet ud i en rejse.

Hurtigruten er Norges mest bæredygtige navn i rejsebranchen. (Foto: Ole C Salomonsen / Hurtigruten)
Det ene område er at udskifte ældre fly i Spies’ Sunclass flåde med nye Airbus Neo, der belaster omverdenen med op til 22 procent mindre CO₂, pr. fløjet passager-kilometer end selskabets gamle.
Desuden har Spies fra i år indført 100 procent vedvarende energi på alle sine egne koncept-hoteller.
Sustainable Brand Index bliver også gennemført i Norge, og her er den kendte færgerute Hurtigruten for andet år i træk blevet kåret som landets mest bæredygtige mærkevare i rejsebranchen.
Hurtigrutens flåde omfatter ti skibe, hvor de fire er ombygget til moderne hybrid-fartøjer. De sejler på en kombination af flydende naturgas (LNG) og elektricitet, hvor store batterier ombord bliver ladet op, hver gang skibet ligger til kajs….
(Indledningsfoto til artiklen: Nicolas Nezzo / Unsplash)
Skriv et svar