Det er ikke nogen hemmelighed, at Corona pandemien gjorde rigtig ondt på den danske rejse- og oplevelses-industri. Adskillige virksomheder måtte dreje nøglen om i 2020 og 2021, mens mange andre sådan lige har overlevet krisen.
Den kendsgerning bliver nu bekræftet af nye tal fra Danmarks Statistik. De viser, at egenkapitalen for rejsebureauer faldt med hele 44 procent og dermed næsten blev halveret i 2020.
Helt så galt gik det ikke for danske hoteller og restauranter. Her svandt egenkapitalen med henholdsvis seks og procent.
Omsætningen dykkede naturligvis også, når Corona restriktioner holdt forretningerne lukket og forhindrede folk i at rejse.
Ifølge Danmarks Statistik omsatte rejsebureauerne således 77 procent mindre end i 2019 – altså før Corona. Hos hotellerne lå omsætningen 54 procent lavere end før Corona – hos restauranterne 20 procent.
Det er dystre tal tal, der dog åbner for en gen-tænkning af turisme med afsæt i bæredygtighed og innovation, vurderer rejseportalen Bookmundi.
Den danske, men internationalt agerende portal har interviewet over 1.000 pakke-rejseselskaber over hele verden.
Svarene er alarmerende læsning, mener Bookmundis danske direktør Rasmus Juul-Olsen. Bl.a. viser de, at to af tre bureauer – 66 procent – søger nye muligheder uden for rejsebranchen.
”Her halvandet år efter Corona pandemiens udbrud fortæller tre af fire turist-operatører, at deres omsætning ligger på under 25 procent af det normale. Det gør rejsebranchen til en af fem hårdest ramte industrier overhovedet,” forklarer han.
Intet er dog så skidt, at det ikke er godt for noget. Krisen har tvunget rejsebranchen til at tænke i nye baner, hvor den grønne bølge ofte indgår som et vigtigt element.
Rasmus Juul-Olsen fra Bookmundi peger på, at turist-operatørerne har bl.a. forbedret deres hjemmesider og produkter, så de har en øget opmærksomhed på og implementering af bæredygtige rejser. Måske er der ligefrem et boom på vej i virtuel turisme….
(Indledningsfoto til artiklen: Bookmundi)
Skriv et svar