Alle, der har rejst med passagerfly, vil have bemærket de sætninger, som piloterne siger over højttalerne lige før start og landing.
For det meste vil der være velkommen og farvel hilsener eller informationer om de lokale vejrforhold. Men ind imellem smutter der også nogle interne beskeder ud, der f.eks. indeholder ord som ”dead head” eller ”holding pattern”?
Hvad betyder de egentlig, ud over de lyder som kaudervælsk for almindelige passagerer? Trends & Travel giver forklaringen på fem af de mest anvendte fagudtryk i pilot-sprog.
Holding Pattern
Nogle gange kan dårligt vejr eller travle start- og landingsbaner i lufthavnen forsinke det fly, man sidder i.
Så kan det være nødvendigt at kredse over lufthavnen eller tage et par sløjfer i luften. Det kaldes i pilot-sprog for ”holding patterns.”
Skulle deres fly blive omdirigeret til anden lufthavn, skal den ligge ”in range”. Med andre ord skal den være indenfor rækkevidde med den mængde brændstof, flyet har tilbage i tankene.
Deadhead
Skulle I under flyvning komme til at sidde ved siden af en såkaldt ”deadhead”, er det ingen grund til bekymring.
”Deadhead” er den interne betegnelse for piloter, kabine personale eller andre medarbejdere fra flyselskabet, der er med ombord som passagerer – og ikke er på arbejde.
Ofte vil det pågældende personale overtage flyet efter landingen, fordi den aktuelle crew vil have nået det maksimale antal timer, den må være på arbejde ad gangen.
Last Minute Paperwork
Før start skal piloter gennemgå et større antal check lister. Alle vigtige funktioner skal afprøves. Flyets vægt og vægt-fordeling skal kontrolleres, og tekniske reparationer eller klager skrives i flyets logbog.
Hvis I hører piloterne sige noget i retning af ”We are just finishing up som last minute paperwork and should be under way shortly”, er det på tiden at rejse sædernes ryglæn og klappe bordene op.
Et sidste blik på flyveplan, tank-stand og udveksle beskeder med kontroltårnet – og piloterne sætter flyet i bevægelse.
Flight Level 330
Flight Level 330 (”three-three-zero”) elller en anden lignende talbetegnelse et udtryk for flyets rejsehøjde. Her bruger man stadig de engelske længdemål, så i det aktuelle tilfælde betyder, at flyet befinder sig 33.000 fod over havets overflade. Det svarer til ca. 10.000 meter.
I den flyvehøjde bør ”Fasten Seatbelt” lamperne for længst være slukket, medmindre flyet bevæger sig ind i et uvejr med turbulenste.
All Doors In Park
Kommandoen ”Cabin crew. All doors i park” kan man høre i højttalerne, kort før passagerflyet skal lande.
Den opfordrer kabine-personalet til at lukke flyets nødslidske ved indgangene. Ellers ville de blive aktiveret automatisk, når dørene bliver åbnet.
Piloterne tjekker en ekstra gang via lamper i cockpittet – der i øvrigt hedder ”Flight Deck” nu om dage – om nødslidskerne er de-aktiviteret før landing
Skriv et svar