Her til morgen blev det klart, hvem der er de nye ejere af det norske lavpris-selskab. En af dem er den kinesiske stat, som nu indirekte sidder på 12,67 procent af aktierne.
Den anden nye stor-aktionær i Norwegian er irske leasing-selskab AerCap, der nu har en ejer-andel på 15,9 procent af Norwegian..
Kinesernes indflydelse kommer via leasing-selskabet BOC Aviation, der er en del af Bank of China. Den bank er en af Kinas allerstørste og ejes af den kinesiske stat, fortæller det norske finans-medie e24.no.
Den nye ejer-struktur kom i stand, da selskabets obligations-ejere forleden gik med til at konvertere deres tilgodehavende til aktier i lavpris-selskabet.
Obligationer kan sammenlignes med gæld, og långiverne, der også tæller de leasing-selskaber, som reelt set ejer Norwegians fly, havde til sidst 12,7 milliarder kroner til gode.
Konverteringen af gæld til aktier blev redningen for Norwegian, der stod med haleroret helt nede i vandoverfladen.
Den finansielle manøvre betyder nemlig også, at Norwegian står med en egenkapital, der er stor nok til at blive godkendt til at få del i den norske stats økonomiske redningsnet. Her vil Norwegian kunne hente omkring 2,7 milliarder danske kroner.
Som led i Norwegians re-konstruktion skruer det tidligere så offensive flyselskab voldsomt ned i sine aktiviteter.
Stort set alle udenlandske ruter er lukket inklusive alle til og fra danske lufthavne. De vil ikke blive genåbnet før i sommeren 2021, medmindre efterspørgslen er så stor, at det kan betale sig for Norwegian at indsætte fly igen. Tidligere var Norwegian det næststørste flyselskab i dansk luftrum – kun overgået af SAS.
Norwegian vil i stedet prøve at komme op igen ved primært at flyve indenrigs ruter i Norge. Derefter vil Skandinavien blive central i Norwegians strategi, hvilket SAS næppe er så glad for at høre….
(Indledningsfoto till artiklen: Jyrki Sorjonen / Unsplash)
Skriv et svar