Europæiske elbil-fabrikanter frygter de kinesiske konkurrenter, fordi de formentlig snart kan oversvømme markedet med billige person- og varevogne.
Dertil kommer, at Kina er verdens største fabrikant af batterier til elbiler og sidder på store dele af de vigtige råmaterialer, der indgår i produktionen af batterier.
Måske Airbus, Boeing og hele den underskud af mindre flyfabrikanter, der satser på en elektrisk fremtid, også skal kigge sig lidt nervøst over skulderen.
Den kinesiske og stats-ejede flyfabrik Comac har nemlig allieret sig med verdens største producent af elbil batterier. Sammen vil de udvikle et elektrisk-drevet passagerfly så hurtigt som muligt.
Comac er for nylig begyndt at markedsføre sit C919 fly til de korte og mellemlange distancer, hvor det skal konkurrere direkte med Airbus’ og Boeings bestsellere A-320 og B-737 MAX.
Den ser Airbus og Boeing primært som en rival på det store kinesiske marked, mens C-919 nok vil få det svært i USA og Vesteuropa, medmindre kineserne dumper prisen voldsomt.
Helt anderledes vil det være, hvis Kina lykkes med at bygge et brugbart passagerfly på batterier. Det kan ændre fuldstændigt på den globale markeds-situation, ligesom elbiier gør det i øjeblikket.
Batteri-fabrikanten hedder CATL, hvor de fire bogstaver står for Contemporary Amperex Technology Limited. Meget anonymt, når man tænker på den knowhow, som selskabet gemmer på.
I april annoncerede CATL en ny generation af batterier, der kan lagre en meget større mængde energi end i dag. Nærmere bestemt 500 watt-timer pr. kilo.
Det gør også batterierne interessante på fly, hvor vægt er et meget større problem end på elbiler. De første prototyper af elektriske fly er derfor meget små med plads til højst 30 passagerer.
Batterierne fylder og vejer nemlig så meget i skroget, at der ikke er plads til flere. Medmindre da, at man opfinder nye typer batterier.
Ifølge den kinesiske nyhedsportal Yical Global har CATL og Comac i første omgang stiftet et fælles selskab med en start-kapital på 76 millioner euro. Tredje hjul på vognen er Shanghai Jiao Tong University.
Den kinesiske regering vil uden tvivl gå ind med ekstra finansiering, hvis samarbejdet ser ud til at bære frugt på noget konkret, der kan genere de vestlige landes flyfabrikanter.
Comacs udviklings-afdeling skal allerede være i gang med de første forberedelser, og målet er at have et fly klar meget hurtigt.
Om det så kan lade sig gøre, må tiden vise. Comac har ikke ligefrem været hurtigløber i udviklingen af sit C919 passagerfly.
Comac C919 fløj første gang i 2017 og er indtil videre leveret i to eksemplarer til China Eastern Airlines. Flyet har plads til mellem 150 og 180 passagerer….
(Indledningsfoto til artiklen: CATL)
Skriv et svar