Kina forsøger ikke kun at indhente USA og Vesteuropa, når det gælder avancerede militærfly. Først og fremmest jagerfly, der er usynlige for radar.
Den kinesiske regering er også irriteret over, at landets over en milliard indbyggere skal sidde i amerikansk- eller europæisk-byggede passagerfly, når de skal ud at rejse.
Kina har derfor i adskillige år forsøgt at udvikle egne fly, der kan konkurrere med Airbus og Boeing. Russiske alternativer findes ikke rigtigt.
Udviklingen af Kinas Comac C919 fly har stået på siden 2008, men det var først i går, at maskinen for første gang fløj i rute fyldt med passagerer.
Flyveturen gik fra Shanghais Hongqiao International Airport søndag klokken 10:45 lokal tid og landede klokken 13:10 i Beijings Capital Airport.
Den første C919 fløj i bemalingen fra China Eastern Airlines, der er et af flere lokale flyselskaber, som har bestilt 1.200 eksemplarer af det nye fly.
Hos China Eastern Airlines er C919 udstyret med 164 sæder fordelt på Business og Economy Class. Hos andre flyselskaber vil man presse op til 168 passagerer ind.
Med sin rækkevidde på op til 5.555 kilometer er C919 primært beregnet til indenrigs-ruter i Kina. Her skal det primært konkurrere med og afløse Boeing 737 og Airbus A320 maskiner.
Selve flyet er langt fra kinesisk hele vejen igennem. C919 bruger nemlig jetmotorer og elektronik fra vestlige fabrikanter som General Electric, Safran, Liebherr og Honeywell International.
Kina vil naturligvis også gerne sælge Comac C919 til europæiske flyselskaber. De vil uden tvivl kunne købe flyet billigere end tilsvarende modeller fra Airbus.
Indtil videre ser det dog kun ud til, at afrikanske Nigeria Air har bidt på krogen og vil bestille et mindre antal af Kinas første passagerfly til de korte og mellemlange distancer….
(Indledningsfoto til artiklen: N509FZ / Wikimedia)
Skriv et svar