Efter flere år, hvor man ikke så skyggen af kinesiske passagerfly i europæiske lufthavne på grund af landets forlængede Corona restriktioner, ser situationen nu helt anderledes ud.
De store og ofte stats-ejede flyselskaber fra Kina trænger voldsomt ind på det europæiske marked med bl.a. billigere billetpriser end deres europæiske konkurrenter.
De ændrede markedsforhold får nu British Airways til at lukke sin direkte rute mellem London Heathrow og Peking fra den 26. oktober – på grund af ”kommercielle overvejelser.”
Lukningen gælder i første omgang i et år, hvorefter British Airways vil afgøre, om ruten skal droppes helt.
Det er ellers ikke mere end et år siden, hvor British Airways proklamerede, at ruten til Peking ”er en af vores vigtigste.”
British Airways er allerede det andet engelske flyselskab, som opgiver sine ruter til Kina:
Den 26. oktober stopper Virgin Atlantic sine flyvninger mellem London og Shanghai ”på grund af stigende udfordringer og kompleksitet.”
Også Lufthansa føler sig under stigende pres fra de kinesiske flyselskaber;
Med 28 procent er de asiatiske marked det hurtigst voksende i verden. Uheldigvis er vores gennemsnitlige indtjening på ruter til Asien faldet med næsten ti procent, fortalte Lufthansa i juli.
Et af problemerne for europæiske flyselskaber er, at Kina ikke deltager i embargoen af Rusland på grund af Ukraine krigen.
Kinesiske passagerfly kan derfor tage de kortere ruter hen over russisk territorium, mens de europæiske selskaber må tage en omvej nedenom Rusland og nu også Mellemøsten på grund af krisen mellem Israel, Libanon og Iran.
Det giver de kinesiske selskaber en tidsfordel på flere timer på en flyrejse mellem Europa og Kina.
Dertil kommer, at de kinesiske flyselskaber angiveligt dumper billetpriserne for at fortrænge deres europæiske konkurrenter fra de attraktive lang-distance ruter.
Air China er i øjeblikket det eneste kinesiske flyselskab i danske lufthavne. Her i sommerperioden flyver Air China dagligt med en Airbus A350 mellem København og Beijing Capital Airport.
SAS flyver direkte fra København til Shanghai fem dage om ugen….
(Indledningsfoto til artiklen: Fasyah Halim / Unsplash)
Skriv et svar