Hvis man søger luksus og køre-komfort i topklasse, skal man holde sig langt fra DSB’s danske tog.
I hvert fald, hvis man sammenligner med, hvad Kinas nye super-hurtige ”bullet-tog” byder på.
Deres indretning minder mest af alt om First Class hos store flyselskaber som f.eks. Emirates, Singapore Airlines eller Qatar Airways.
De nye kinesiske lyntog ser ikke kun lækre ud. De er også billige at køre med, når man sammenligner med billetpriserne i Danmark og andre europæiske lande.
Super-togene er tegnet af det kendte design-firma Tangerine i London. Det har kontorer i Brasilien og i den sydkoreanske hovedstad Seoul.
Designernes kundeliste er imponerende og tæller verdenskendte navne i alt fra flyselskaber og lufthavne til fabrikanter af tv, sportsko, foto-apparater, it-udstyr og dagligvare emballage.
Supertoget har Tangerine designet til CRRC Changchun Railway Vehicles Co Ltd og det nationale togselskab China Rail.
Det blev indviet under vinter-OL i Kina i 2022, men er nu standard på hurtig-linien mellem Kinas to vigtigste byer Beijing og Shanghai.
Med deres march-hastighed på 350 kilometer og topfart på 400 km i timen er togene en direkte konkurrent til passagerflyene.
Det gælder både i indretning, rejsepris og den ekstra tid, man skal indregne for transporten mellem bykerne og lufthavne, der ligger mange kilometer fra centrum.
Strækningen fra downtown Shanghai til hjertet af Beijing eller omvendt er 284 kilometer lang. Rejsetiden med det nye tog er en time og et kvarter.
Sjovt nok er det ikke de kinesiske supertog første klasse, der er den mest eftertragtede. Det er deres Business Class.
Billetten til ”bizz” giver bl.a adgang til ophold i komfortable lounger i ny-byggede togstationer. Loungerne indeholder en cafe, hvor alle drikkevarer og snacks er gratis.
De togrejsende sidder i deres egen bås med multi-justérbare sæder, arbejdsbord, tv-skærm, god fralægge plads og opladning af mobil, tablet eller laptop både trådløst og med kabel label. Desuden har togene en hurtig internet-forbindelse via Wi-Fi,
Båsenes – eller kupeernes – indretning ser ud til at være en blanding af moderne asiatisk design og klassiske plys-møbler.
Ved tryk på en knap forvandler sædet sig til en seng. Køber man en First Class billet, kan sædet også forvandles til en hvile- og sovestol, men man har ikke en helt aflukket kabine som på Business.
Meget usædvanligt er Business Class over dobbelt så dyr som First Class i supertoget. På bizz koster billetten omregnet ca. 600 kroner, mens man kører på første klasse for 260 kroner og på den almindelige anden klasse for 150 euro.
Merprisen skyldes ikke kun den luksuriøse kabine på Business Class. Man får også serveret et varmt måltid med i prisen, som serveres personligt til hver kunde ved dennes sæde.
First Class passagererne må nøjes med den elektrisk betjente hvilestol plus gratis snacks og drikkevarer….
(Indledningsfoto til artiklen: Tangerine)
Skriv et svar