Når man går ombord på et passagerfly, tænker de færreste på, hvilke sæder mon er de sikreste, hvis der skulle ske en ulykke oppe i luften. Man håber – og regner med – at intet af den slags vil ske, mens man er ude at flyve.
Ikke desto mindre afslørede social media teamet fra det hollandske flyselskab netop den hemmelighed i et tweet, som blev udsendt forleden dag.
Tweet’en har vakt næsten lige så stor opsigt, som når USA’s præsident Donald Trump udsender sine daglige bandbuler på Twitter.
Forskellen er blot, at Trump sjældent undskylder for det stærke indhold af sine tweets, men KLM følte, at det var flyselskabet nødt til. Indenfor få timer slettede hollænderne også deres indlæg for at undgå en shit- og mediestorm i de sociale medier.
Tweeten om sikre sæder var udsendt af KLM’s indiske kontor, hvor man har ment, at man gjorde en god gerning og ydede sine passagerer en service ved at give dem et godt råd:
”Døds-risikoen for sæderne i midten af flyet er den højeste. Sæderne foran i flyet er lidt mindre farlige, og sæderne bagerst i kabinen er de mest sikre,” skrev KLM.
Tweet’en var sågar ledsaget af en illustrativ grafik med overskriften ”Seats at the back of a plane are the safest!”
De gode råd stammede fra en artikel fra amerikanske ”Time Magazine” i 2015, som igen hentede sine informationer fra den såkaldte CSRTG Aircraft Accident Database. Den laves af de amerikanske luftfarts-myndigheder Federal Aviation Administration (FAA).
KLM’s indiske medarbejdere troede nok, at den slags informationer tog passagererne stille og roligt. Sådam var det bare ikke.
Angiveligt blev det hollandske flyselskabet ringet ned af ængstelige passagerer og bombarderet med en e-mails fra kunder, der ville have deres sæde-bookinger ændret. Alle forlangte nu at få en plads bagerst i KLM flyene.
I hvert følte KLM, at der var behov for en hurtig reaktion. Først blev tweet’en slettet, og senere samme dag udsendte flyselskabet en officiel undskyldning:
”Informationerne bygger på offentligt tilgængelige luftfart fakta. De er ikke udtryk for KLM’s egen mening. Det var ikke vores hensigt at såre nogle kunders følelser.”
Hvad man kunne trække ud som morale af denne historie: Som flyselskab må man ikke minde folk om, at fly kan falde ned fra himlen….
Skriv et svar