Hvad gør et flyselskab, når det ikke kan købe de flytyper, som det drømmer om at indsætte på sine ruter til hele verden?
Well – man bygger det vel selv. Eller i det mindste går man med i et projekt, som skal designe fremtidens passagerfly.
Det er præcist, hvad KLM nu gør. Det hollandske flyselskab støtter det tekniske universitet i Delft, der er ved at opfinde et jetfly, som både er mere effektivt og forurener mindre end de nuværende maskiner fra Boeing og Airbus.
Det hollandske universitet har præsenteret de første skitser af flyet, der har fået kælenavnet ”Flying V”.
Det mest karakteristiske er de delta-formede vinger, som man ellers mest har set anvendt på jagerfly eller Englands tre legendariske Victor, Valiant og Vulcan bombe-maskiner fra 1050’erne.
Usædvanligt for et passagerfly er også, at motorerne ikke er anbragt under vingerne, men bagerst på et todelt hale.
Motorerne bagpå ses i dag mest på mindre forretningsfly. Desuden var det kendetegnet for de MD-91 og DC-9 fly, som SAS brugte gennem flere årtier.
I første omgang vil KLM og TU Delft bruge konventionelle turbofan jetmotorer til deres fremtidsfly.
Det skyldes, at andre typer motorer, der er egnede til langdistance ruter, ikke er til rådighed på nuværende tidspunkt.
Flying V kan selvfølgelig bruge bio-brændstof, som KLM satser stærkt på. KLM er således med i den første store fabrik i verden for bio-kerosin, der udvindes af husholdnings-affald og gammel mad-olie fra fødevare industrien.
Eldrift med batterier eller brændstof-celler kan også komme på tale, når og hvis de nye teknologier kan bruges til andet end små passagerfly på meget korte ruter.
Universitetet i Delft er i gang med at udvikle en første lille prototype af Flying V. Modellen på tre gange tre meter skal undersøge konceptets flyve-egenskaber.
I fuld størrelse skal det hollandske ”flyvende V” være 55 meter langt, 17 meter højt og have en spændvidde på 65 meter. Det svarer nogenlunde til størrelsen på Boeings 787 Dreamliner.
Med tre planlagte versioner – 800, 900 og 1000 – vil KLM’s Flying V være en direkte konkurrent til både Dreamlineren og Airbus A350.
Flying V skal have plads til 314 passagerer i to klasser og bruge 20 pct. mindre brændstof end de nuværende rivaler i luften.
I dag er KLM storkunde hos både Boeing og Airbus. Derfor skynder hollænderne sig at understrege, at Flying V skam ikke er en konkurrent til de to.
KLM ser snarere muligheder for, at Airbus eller Boeing tager ideen op og producerer det nye v-formede passagerfly om nogle år….
Skriv et svar