Det hollandske flyselskab KLM, der fyldte 100 år forleden, har miljø og natur-beskyttelse som et af sine vigtigste mål i disse år.
KLM er således involveret i en fabrik i Holland, der skal fremstille flybenzin af gammel spise-olie fra hollandske køkkener.
Desuden er KLM blandt de første flyselskaber, der helt frivilligt flytter passagerer fra fly til tog på de kortere ruter. Det sker bl.a. mellem Amsterdam og Bruxelles.
Det seneste nye miljø-initiativ fra KLM’s side er at forvandle passagerernes tømte plastik-flasker i kabinen til værktøjer, som flyselskabets mekanikere kan bruge til at vedligeholde flyene.
Tømte vandflasker og anden plastik emballage indsamles efter landing og sendes videre til smeltning. Det resulterende materiale filament kaldes det – kan bruges i moderne 3D printere, hvor det bliver til reservedele, værktøj og andre praktiske produkter. På den måde sparer KLM både penge og giver samtidig en stor hånd til genbrug.
Hvor traditionelle printere bruger blæk,, skal 3D printere have filament som råvare. Den har KLM hidtil købt hos eksterne leverandører. Fremover kommer flyselskabet med råvarerne selv.
Hvert år hober tonsvis af tømte vandflasker og emballage fra f.eks. flymåltider sig op på KLM’s hjemmebane i Amsterdams store Schiphol lufthavn. De ryger nu ikke længere direkte på lossepladsen, men flyttes til en fabrik med speciale i omsmeltning af kunststoffer.
Ifølge KLM bruger selskabets mekanikere hver dag 3D værktøjer med 1,5 kilo filament i. Dens pris falder nu fra 60 til 17 euro pr. kilo, hvor flyselskabet leverer råmaterialet selv.
Mange bække små forbedrer CO₂ regnskabet….
Skriv et svar